مفاصا حساب

مفاصا حساب چیست؟، انواع مفاصا حساب چیست؟ چه قرارداد هایی مشمول مفاصا حساب است؟ مفاصا حساب خودرو چیست؟ مفاصا حساب ملک و دارایی چیست؟ و اینکه به چه کسی تعلق میگیرد را در این مطلب به صورت کامل توضیح خواهیم داد. اگر شما هم جز افرادی هستید که با سوالاتی در این باره روبه رو هستید می توانید تا انتهای این مقاله با ما باشید. برای آگاهی از اظهارنامه سال ۱۴۰۰ نیز به صفحه مربوطه آن مراجعه کنید.

اگر درباره مفاصا حساب سوالی دارید می توانید آن را در بخش دیدگاه ها مطرح کنید تا کارشناسان ما در شرکت حسابداری بیلان مهر زنده رود پاسخگو شما باشند. در صورتی که به دنبال دریافت خدمات مفاصا حساب هستید می توانید با شماره های شرکت تماس بفرمایید.

مفاصا حساب چیست؟

مفاصا حساب چیست؟ کلمه ای است که در امور حساب ها و قرارداد ها بسیار کاربردی است. در لغت این کلمه به معنای تسویه حساب می باشد. اما در موارد حقوقی و قراردادها به برگه ای گفته می شود که تا یک تاریخ مشخص شده، در پایان قرارداد و پس از طی کردن مراحل قانونی دریافت می شود.

شما تصور کنید که قراردادی انجام شده و به اتمام رسیده است، پس باید تسویه حساب و حسابرسی صورت بگیرد. در این زمان مفاصا حساب همان برگه ای است که به یاری شما می آید تا به عنوان تسویه حساب به شخصی تحویل داده شود که درآمد هزینه با او بوده است. تقریبا در همه امور قراردادی وجود دارد و به منظور تسویه حساب صادر می شود و کاربرد دارد.

زمانی مفاصا حساب انجام می‌شود که قرارداد بین دو شخص حقیقی یا حقوقی در حال اتمام باشد دیگر زمان تسویه حساب و حسابرسی است.

در سند تمام جزئیات حساب‌های بدهکاری و بستانکاری و مراحل تسویه حساب شرح داده می‌شود و در جهت شفاف سازی حساب‌ها و انجام امور تسویه صادر می‌شود و برای کسب‌وکارها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 معنی مفاصا حساب چیست؟

معنی مفاصا حساب در لغتنامه فرهنگ معین به معنای تصفیه حساب کردن است. در معنای دیگر به سندی گفته میشود که پس از رسیدگی به حساب شخصی یا مالیات مودی مبنی بر تسویه حساب به شخص داده می شود.

در لغتنامه دهخدا سندی است که در تاریخ معین پس از رسیدگی حساب به عضوی که درآمد هزینه بر عهده او بوده داده می شود، و پس از دریافت آن سند، دیگر از آن تاریخ به بعد رقمهای جزو گذشته به حساب نخواهد آمد

 یک تک برگ است که مودیان پس از پرداخت بدهی مالیاتی خود و عبور از فیلترهای قانونی خاص سازمان مالیاتی دریافت می کنند. منظور مفاصا حساب صادر شده از طرف سازمان امور مالیاتی است. توضیح اینکه اکثر مفاصا های صادره در حکم تسویه حساب قطعی نمی باشد و صرفًا جهت ارائه به سازمان ها و نهادهای دیگر اعتبار دارد.

چه قراردادهایی مشمول مفاصا حساب می شود؟

انتقال دهنده در تمامی قراردادها از جمله انتقال، رهن، اجاره ملک موظف است مفاصا حساب دریافت کند. یعنی برگه آن را که حکم برگه تسویه حساب را دارد به انتقال گیرنده تحویل دهد.

ماده ۳۸: براساس ماده ۳۸ در عقد قرارداد مقاطعه واگذارنده مکلف است که با پایان قرارداد نسبت به دریافت آن و ارائه آن به واگذارنده اقدام نمایند که واگذارنده با دریافت آن نسبت به استرداد ۵% مبلغ عملکرد و آخرین قسط در حق مقاطعه کار برای املاک در صدور سند رهن، اجاره، قطعی می باشد و برای قراردادهای مقاطعه کاری در خاتمه قرارداد می باشد.

 انواع مفاصا حساب

مفاصا حساب براساس اینکه  در هر قراردادی به کار میرود (قرارداد حقیقی و حقوقی) انواع مختلفی پیدا می کند.این انواع شامل:

مفاصا حساب
  • مفاصا حساب بیمه
  • مفاصا حساب مالیاتی 
  • مفاصا حساب خودرو
  • مفاصا حساب ساختمان
  • مفاصا حساب نقل و انتقال سهام

مفاصا حساب بیمه چیست؟

همانطور که تا این جای مقاله متوجه شده اید مفاصا حساب بیمه مربوط به تسویه حساب با بیمه تامین اجتماعی است.این تسویه حساب معمولا براساس ماده ۳۷ و  ۳۸ قانون تامین اجتماعی صورت می گیرد.

ماده ۳۷ قانون تامین اجتماعی: «تسویه حساب برای انتقال، رهن و اجاره‌ ملک انجام می‌شود که انتقال دهنده وظیفه دارد مفاصاحساب سازمان را دریافت کند و به انتقال گیرنده تحویل دهد.»

ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی: «هنگام بستن هرگونه قرارداد، انتقال دهنده وظیفه دارد که با پایان یافتن قرارداد، مفاصا حساب را دریافت کند و آن را به انتقال گیرنده تحویل دهد، این عملیات به معنای خاتمه قرارداد انتقال دهنده با بیمه است.»

تهیه مفاصا حساب در بیمه تامین اجتماعی

تهیه مفاصا حساب در بیمه تامین اجتماعی به این صورت است که با ارائه مدارک از سوی کارفرما نامه ای تدوین می شود. این نامه شامل فاکتورهای مالی و گزارشاتی است که تسویه حساب با بیمه را نشان می‌دهد.

سپس این نامه در اختیار پیمانکار قرار می گیرد تا فرایند تسویه حساب انجام شود. روند هم معمولا به این صورت است که کارفرما اجرای پروژه خود را به پیمانکار می سپارد. پیمانکار هم این روال را برای هر پروژه از صفر تا صد به طور کامل انجام می دهد.

خود پیمانکار برای اجرایی سازی چنین پروژه هایی نیرو استخدام می کند و این افراد را طبق قوانین تحت بیمه تامین اجتماعی قرار می دهد.

در این شرایط معمولا کارفرما مبلغی را بابت بیمه کارگران در اختیار پیمانکار قرار می دهد و درصدی از آن مبلغ را (۵ درصد) جهت تضمین بیمه کارکنان و تسویه حساب با تامین اجتماعی نزد خود نگه می‌دارد.

با پایان یافتن پروژه پیمانکار، کارفرما را مطلع می کند. کارفرما نیز باید نامه را به تامین اجتماعی برای اطلاع رسانی اتمام پروژه تهیه کند. کارفرما اطلاعاتی نظیر، تاریخ شروع و پایان قرارداد، میزان کار انجام شده توسط پیمانکار را  همراه با نامه بیمه به پیمانکار می دهد تا فرایند مفاصاحساب طی شود.

پیمانکار نامه مذکور را به سازمان تامین اجتماعی تحویل می دهد و درخواست مفاصا حساب می‌کند. سازمان تامین اجتماعی با توجه به نامه پایان کاری که کارفرما تهیه کرده است اقدام به محاسبه می‌کند.

محاسبات در این پروژه ها معمولا بر اساس میزان فعالیت مکانیکی، میزان فعالیت دستی و حق بیمه بیکاری انجام می شود. در نهایت پس از این محاسبات سازمان تامین اجتماعی مابه التفاوت را از پیمانکار دریافت می کند و برگ را به کارفرما تحویل می دهد.

در نهایت اگر پیمانکار نسبت به حق بیمه محاسبه شده اعتراضی نداشته باشد، با گذشت تقریبا هفت روز کاری برگه مفاصا حساب صادر می‌شود.

مفاصا حساب بیمه بر عهده چه کسی است؟

به منظور دریافت نامه مفاصا حساب پیمانکار باید اقدام نماید. تمامی پیمانکاران در مناقصه های دولتی و غیر دولتی که نیرویی را استخدام می کنند می بایست نسبت به بیمه آن ها هم اقدام کنند.

در این شرایط معمولا کارفرما مبلغی را بابت بیمه کارگران در اختیار پیمانکار قرار می دهد و درصدی از آن مبلغ را (۵ درصد) جهت تضمین بیمه کارکنان و تسویه حساب با تامین اجتماعی نزد خود نگه می‌دارد.

پیمانکار کار تا زمانی که کلیه امور مربوط به بیمه کارکنان قراردادی و تسویه حساب را با سازمان تامین اجتماعی تکمیل ننماید، نمی تواند باقی مانده طلب خود از کارفرما دریافت نماید.

 دریافت مفاصا حساب شرکت های پیمانکاری

روند دریافتمفاصاحساب را در سه مرحله می توان گنجاند:

مرحله ۱: نامه درخواست

با پایان یافتن پروژه پیمانکار، کارفرما را مطلع می کند. کارفرما نیز باید نامه را به تامین اجتماعی برای اطلاع رسانی اتمام پروژه تهیه کند. کارفرما اطلاعاتی نظیر، تاریخ شروع و پایان قرارداد، میزان کار انجام شده توسط پیمانکار را همراه با نامه بیمه به پیمانکار می دهد تا فرایند مفاصاحساب طی شود.

مرحله ۲: دریافت نامه توسط تامین اجتماعی

پیمانکار نامه مذکور را به سازمان تامین اجتماعی تحویل می دهد و درخواست مفاصاحساب می‌کند. سازمان تامین اجتماعی با توجه به نامه پایان کاری که کارفرما تهیه کرده است اقدام به محاسبه می‌کند. به عنوان مثال برای درصد مکانیکی کار شما ۷/۶% محاسبه و برای درصد دستی شما ۱۶/۷% محاسبه و ۱/۹ درصد مبلغ مفاصا حسابتان حق بیمه بیکاری برای شما محاسبه می کند که در مجموع مبلغ آن برابر مبلغ مفاصا حساب می باشد.

نکته: با توجه به اینکه درصد کار مکانیکی ۷/۶ % می باشد، هرچه میزان کار مکانیکی بیشتر باشد برای شما بهتر است.

مرحله ۳: پرداخت

در نهایت پس از این محاسبات، سازمان تامین اجتماعی مابه التفاوت را از پیمانکار دریافت می کند و برگ مفاصا حساب را تحویل می دهد. به عبارت دیگر باید مجموع ناخالص کارکرد و مجموع مبالغ حق بیمه کسر شده و واریز شده به تامین اجتماعی محاسبه و مورد ثبت قرار گیرد.

 اگر پیمانکار نسبت به حق بیمه محاسبه شده اعتراضی نداشته باشد، با گذشت تقریبا هفت روز کاری برگه صادر می‌شود.و در صورتی که معترض باشد طی مدت ۳۰ روز می تواند اعتراض خود را مطرح نماید

 مراحل درخواست

در بخش بالا مراحل تحویل مفاصا حساب به پیمانکار را شرح دادیم. در این بخش اقدامات لازم برای تحویل این برگه از سمت پیمانکار به کارفرما را جهت تسویه حساب بیمه بیان می کنیم. کارفرما لازم است این مراحل را طی کند:

  1.     اولین مرحله: ارائه یک نسخه از قرارداد به شعبه تامین اجتماعی مربوط به پروژه
  2.   دومین مرحله: انجام اقدامات لازم جهت تشکیل پرونده و گرفتن کد کارگاهی توسط کارفرما
  3.   سومین مرحله: ارائه لیست کارکنان جهت بیمه به شعبه تامین اجتماعی و پرداخت حق بیمه کارکنان.

پس از پایان کار گواهی جهت اعلام پایان کار لازم است که برای صدور آن بررسی موارد زیر لازم است:

  • مدت قرارداد
  • عمرانی و غیر عمرانی بودن پروژه توسط مسئول پرونده
  • درصد مکانیکی کار
  • درصد دستی کار
  • حق بیمه بیکاری

سازمان تامین اجتماعی بعد از دریافت مابه التفاوت نامه مفاصاحساب بیمه را صادر می کند.

مدارک لازم برای دریافت

برای صدور بیمه مفاصا حساب نیاز به دارک زیر دارد:

  1.     اخذ ردیف پیمان و کد کارگاهی که نیازمند مدارکی هم چون معرفی نامه انتقال دهنده کار (کارفرما) و کپی قرارداد است.
  2.   نامه درخواست مفاصا حساب که توسط کارفرما صادر می گردد و نام ونشانی کارفرما، اعلام پرداخت مطالبات و موضوع قرارداد و مبلغ آن باید در نامه قید شود.
  3.   تاریخ شروع و پایان قرارداد و مبلغ کل کارکرد
  4.   صورت وضعیت قطعی
  5.   مدارک شرکت از جمله آگهی تاسیس، آخرین آگهی تغییرات ، اساسنامه برای اشخاص حقوقی و کپی مدارک شناسایی از جمله کپی کارت ملی و شناسنامه برای اشخاص حقیقی
  6.   گواهی معرفی کارفرما که شامل تمام موارد مورد نیاز و درخواست شعبه بیمه می باشد.
  7.   صدور برگه میزان بدهی ردیف پیمان و کد کارگاهی
گواهی مفاصا حساب

 مفاصا حساب مالیاتی چیست؟

مفاصا حساب مالیاتی برگه تسویه حساب مالیاتی است که سازمان مالیاتی در اختیار مودیان قرار می دهد. مودیان مالیاتی بعد از ارائه صورتحساب های مربوط به سود و زیان، مدارک و اظهارنامه مالیاتی به اداره دارایی، بررسی هایی صورت می گیرد و میزان بدهی طی صورتحسابی صادر می شود. مودیان این برگه تسویه حساب را که همان مفاصا حساب است را دریافت می کنند.

روش های دریافت مفاصا حساب مالیاتی

افراد حقوقی پس از تشکیل پرونده مالیاتی در اداره امور مالیاتی کد اقتصادی را دریافت می کنند.در پایان هر سال مالی براساس میزان سود و زیان مشخص شده اظهارنامه مالیاتی تنظیم می شود. این اظهارنامه به صورت خوداظهاری به سازمان امور مالیاتی ارائه می شود.

اداره امور مالیاتی مطابق ماده ۲۳۵ ق م م، باید ظرف حداکثر از تاریخی که مودی تقاضای خود را وصول کرده است،  برای مودیانی که بدهی مالیاتی قطعی خود را پرداخت کرده اند مفاصا حسابی را تهیه کند و به مودی تسلیم کند.حتی می توانید کارنامه تعهد پرداخت خود را از حوزه مالیاتی دریافت کنید. این برگه در واقع خیال دارنده کسب و کار را راحت میکند که آیا تا این لحظه بدهی معوقه ای در پرونده خود دارد یا خیر؟

در روند همکاری با یک مشاور مالیاتی اولین قدم این است که اقدامات لازم جهت اخذ مفاصا حساب مالیاتی را انجام دهید. در این صورت تکلیف شرکت شما مشخص است و بهتر می‌توانند در خصوص ادامه روند مالیاتی تصمیم‌گیری و مشاوره نمایند.

 مراحل دریافت

برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی می بایست مراحل زیر را طی کرد

  1.     پرداخت اصل بدهی مالیاتی به اداره دارایی و دریافت رسید
  2.   تنظیم درخواست کتبی دریافت مفاصا حساب مالیاتی و ارسال آن به اداره مالیاتی
  3.   بررسی موضوع درخواست توسط اداره مالیاتی، تایید رئیس امور مالیاتی و یا رئیس گروه مالیاتی و ارسال درخواست به واحد مالیاتی
  4.   بررسی پرونده و تهیه خلاصه پرونده مالیاتی مودی توسط کارشناسان امور مالیاتی
  5.   تایید خلاصه وضعیت مالیاتی و تسویه حساب مالیاتی مودی توسط رئیس اداره مالیات و یا رئیس گروه مالیاتی
  6.   ثبت خلاصه وضعیت پرونده مالیاتی تایید شده در واحد مالیاتی
  • در صورتی که مودی بدهی قطعی داشته‌باشد این موضوع باید به مودی مالیاتی یا وکیل مالیاتی او ابلاغ گردد. سپس در صورت دریافت ابلاغیه بدهی باید این بدهی  توسط خود مودی و یا وکیل قانونی آن پرداخت گردد.
  • در صورتی که مودی بدهی قطعی نداشته‌باشد برگه عدم بدهی صادر شده و برگه‌ای مبنی بر تسویه حساب مالیاتی به مودی و یا وکیل وی تحویل داده می‌شود.

نکته مهم:  در صورت وجود بدهی قطعی، این موضوع به اطلاع مودی میرسد، در صورت دریافت ابلاغیه اعلام بدهی باید این بدهی مالیاتی توسط خود مودی و یا وکیل قانونی آنها پرداخت گردد

 مدارک لازم برای دریافت

مدارکی که برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی لازم است شامل:.

  1.     تهیه خلاصه پرونده مالیاتی
  2.   فرم گواهی موضوع ماده ۲۳۵ قانون مالیات های مستق

مفاصا حساب خودرو چیست؟

افرادی که در مشاغل مربوط به خودرو فعالیت می کنند مشمول مالیات هستند و می بایست با مراجعه به دفتر پیشخوان دولت جهت تعیین میزان مالیات، تسویه آن و در نهایت دریافت مفاصا حساب مالیاتی مراجعه نمود.

از جمله این مشاغل می توان به افراد مالک ماشین آلات راه سازی و صنعتی ، خودروهای مسافربری، باری، سنگین و صاحبان نمایشگاه ها اشاره کرد.

مفاصا حساب ملک

اجاره و رهن املاک و مغازه ها، در کشور دارای مالیات می باشد که مالیات پرداختی توسط سازمان امور مالیاتی مشخص می گردد. صاحبان املاک، پس از بررسی و استعلام مالیات و پس از پرداخت مالیات معین شده برای آنها، می توانند برگمفاصاحساب مالیاتی ملک خود را از اداره مالیات دریافت نمایند. مبلغ مجاز برای خرید و فروش ملک، ۵ درصد است که معمولا مبلغ واقعی آن با مبلغی که اداره دارایی برای ملک مورد نظر مشخص می کند تفاوت دارد.

  مدارک مورد نیاز دریافت

  1.   نامه دفترخانه
  2.   فتوکپی سند مالکیت
  3.   بنچاق دفترخانه
  4.   مبایعه نامه با کد رهگیری
  5.   فتوکپی شناسنامه و کارت ملی فروشنده
  6.   فتوکپی شناسنامه و کارت ملی خریدار
  7.   گواهی پایان ساختمان
  8.   صورت مجلس تفکیکی
  9.   تقسیم نامه در صورت ملک مشاعی
  10. آدرس دقیق ملک مورد استعلام ، خیابان ، کوچه ، پلاک شهرداری ، با کد پستی

مفاصا حساب مالیاتی نقل و انتقال سهام

بر اساس بخشنامه ۲۱۱/۱۳۹۳/۱۰۴۴۸ برای صدور مفاصا حساب نقل و انتقال سهام شامل پرداخت مالیاتی به ارزش ۴% سهام می باشد. پس از پرداخت مبلغ و تسویه کامل،  گواهی صادر می شود.

هر نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام شرکت ها اعم از ایرانی و خارجی در بورس ها یا بازار های خارج از بورس دارای مجوز، مالیات مقطوعی به میزان نیم درصد (۰/۵%) ارزش فروش سهام و حق تقدم سهام وصول خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری علامتگذاری شده است *

ارسال نظر