حق سنوات سال 1400 کارگران

سنوات سال ۱۴۰۰ در پایان سال موضوع بسیار مهمی برای کارگران است. در انتهای سال همیشه با این سوال مواجه میشویم که آیا شرکت شما هم سنوات را به شما پرداخت میکند؟ یا اینکه مبلغ سنوات چه قدراست؟ در فیش حقوقی خود هم میتوانید این مبلغ را مشاهده کنید. در این مقاله تلاش کرده ایم توضیحات جامع و کامل در مورد سنوات سال ۱۴۰۰ به صورت کاملا تخصصی ارائه نماییم. همچنین به سوالات از قبیل اینکه سنوات چه قدر است؟ سنوات را کی پرداخت میکنند؟ آیا کارگر استعفا داده هم سنوات میگیرد؟ به شما پاسخ خواهیم داد. برای مطالعه و آگاهی در خصوص حقوق و دستمزد ۱۴۰۰ به صفحه آن رجوع کنید.

حق سنوات را میتوان پاداش غیر مستمر تعریف کرد. اما سنوات خدمت چقدر است؟ چه کسانی از مزایای پایان خدمت یا ۱۴۰۰ سال خدمت برخوردار می شوند؟ پایه سنوات ۱۴۰۰ چقدر است؟ پایه سنوات ۱۴۰۰ متعلق به چه کسانی است؟ تفاوت بین سنوات و پایه سنوات چیست؟ آیا کارگر قراردادی سنوات دارد؟ برای پاسخ به همه این سوالات با شرکت حسابداری بیلان مهر زنده رود همراه باشید.

حق سنوات چیست؟

حق سنوات طبق ماده ۲۴ قانون کار مبلغی است که در پایان هر سال یا پایان هر قرارداد، از طرف کارفرما به کارگران مشمول قانون کار پرداخت می‌گردد. اسم دیگر حق سنوات مزایای پایان خدمت یا مزایای پایان کار است. دقت کنید که سنوات سال ۱۴۰۰ با پایه سنوات فرق دارد که در ادامه توضیح آن را نیز خواهیم داد. میزان سنوات، بخشی از پاداش‌های لحاظ شده از طرف وزارت کار برای افراد شاغل است. برای جبران حقوق کم کارگران حق سنوات نیز به عنوان پاداشی تعریف شده است که به کارگر پرداخت میشود.

اجباری نیست که سنوات را سالانه یا در انتهای قرارداد پرداخت کرد. میتوان این مبلغ را به کارگران به صورت ماهیانه پرداخت کرد. میزان حق سنوات معادل یک ماه آخرین مزد ثابت دریافتی به کارگر در هر سال است.

کارفرما بر چه اساسی باید سنوات ۱۴۰۰ بپردازد؟

چون کارفرما طبق قانون کار یک سری تعهدات نسبت به کارگر دارد. یکی از این تعهدات پرداخت حقوق اصلی به اوست. این حقوق اصلی شامل موارد زیر است:

پرداخت-سنوات-توسط-کارفرما
  • حق مسکن
  • حق اولاد
  • اشتغال خارج از مرکز
  • حق ایاب و ذهاب
  • نوبت کاری
  • کشیک
  • جذب
  • فوق العادگی شرایط نامطلوب آب و هوایی
  • محل خدمت

چه پرداختی‌هایی از حقوق اصلی تاثیر می‌پذیرند؟

مواردی که تحت تاثیر حقوق اصلی تعیین می شوند، در فهرست زیر جای می‌گیرند:

  • اضافه کاری
  • کسر کار
  • سنوات خدمت
  • طلب مرخصی
  • افزایش حقوق

علاوه بر موارد یاد شده، فرد شاغل مبالغی نقدی یا غیرنقدی از کارفرما دریافت خواهد کرد. به این دریافتی‌های فرد شاغل، مزایا گفته می‌شود. مزایا شامل دو دسته مستمر و غیرمستمر هستند.

مزایای مستمر و غیرمستمر چیست؟

مزایای مستمر،هر ماه پرداخت میشوند و در فیش حقوقی ذکر می‌شود.مزایای غیر مستمر در موارد خاص پرداخت میشود. این مزایا همیشگی نبوده و گاهی بر حسب تصمیم کارفرما، فرد شاغل را سورپرایز خواهد کرد. تسهیلات دیگری نیز برای پرسنل وجود دارد. به عنوان مثال، نوعی از پرداختی‌های پاداش مانند نیز به کارمند دارای حقوق وزارت کار تعلق می‌یابد. این پرداختی هنگام فراغت از کار، مانند بازنشستگی، فوت، از کار افتادگی و … . یکی از این پرداختی‌ها، حق سنوات است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

زمان پرداخت حق سنوات ۱۴۰۰ چه زمانی است؟

زمان پرداخت معمولا در انتهای سال است. یا اگر قرارداد کارگر کمتر از ۱ سال باشد زمان پایان قرارداد موقع تسویه حساب باید پرداخت شود. اما برخی کارفرمایان در انتهای هر ماه با حقوق آن ماه سنوات محاسبه شده برا یان ماه را نیز پرداخت میکنند.

بازخرید سنوات

بر اساس آیین‌نامه‌ها و قوانین از جمله ماده ۳۲ قانون کار، اگر پایان قرارداد کار در نتیجه کاهش توانایی‌های جسمی ‌و فکری کارگر باشد( با توجه به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان بهداشت و درمان منطقه با معرفی شورای اسلامی ‌کار و نمایندگان قانونی کارگر)، کارفرما موظف است نسبت به هر سال سابقه خدمت، معادل دو ماه از آخرین حقوق کارگر را پرداخت ‌کند.

تفاوت حق سنوات و پایه سنوات چیست؟

سنوات را ماهانه یا در انتهای سال یا در انتهای قرارداد کارگر به او پرداخت میکنند. در گذشته فقط به کارمندان رسمی شرکت ها سنوات تعلق می گرفت ولی اکنون به تمام کارگران قراردادی نیز سنوات تعلق میگیرد.

تفاوت-حق-سنوات-و-پایه-سنوات-چیست؟-1

اما پایه سنوات متفاوت است و به کسی تعلق میگیرد که حداقل ۱ سال در یک کارگاه مشخص کار کرده باشد. نکته مهم پرداخت پایه سنوات، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل است. امکان اجرایی کردن طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه های دارای بیش از ۵۰ نفر وجود دارد. اگر کارگاهی بیش از ۵۰ کارگر نداشته باشد از قانون ۱ سال کار کارگر باید استفاده کند. توجه کنید که هم حق سنوات هم پایه سنوات هر دو شامل کارگر میشود طبق شرایطی که گفتیم.

آیا به کار کمتر از یک سال، سنوات تعلق می‌گیرد؟

بله حتما به میزان خدمتی که در آن کارگاه داشته اید باید سنوات شما محاسبه گردد و به شما پرداخت شود. اما پایه سنوات به زیر ۱ سال تعلق نمیگیرد.

حق سنوات ۱۴۰۰ به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟

به هر نوع کارگری تعلق میگیرد و فرقی ندارد. تنها استثنا در پرداخت حق سنوات به دانشجویانی است که به عنوان کارورزی از طرف دانشگاه معرفی می گردند. یا افرادی که قرارداد ۳ ماهه کارآموزی دارند.

جدول سنوات به صورت روزانه

جدول سنوات به صورت روزانه در ۱۱ سال اخیر به شرح زیر است

سالمبلغ سنوات روزانه
سنوات ۱۳۹۰۲,۰۰۰
سنوات ۱۳۹۱۲۵۰۰
سنوات ۱۳۹۲۳۰۰۰
سنوات ۱۳۹۳۵۰۰۰
سنوات ۱۳۹۴۱۰٫۰۰۰
سنوات ۱۳۹۵۱۰٫۰۰۰
سنوات ۱۳۹۶۱۷٫۰۰۰
سنوات ۱۳۹۷۱۷,۰۰۰
سنوات ۱۳۹۸۲۳,۳۳۳
سنوات ۹۹ تا قبل از تیرماه۵۸,۳۳۳
سنوات ۹۹ بعد از تیر ماه۳۳,۳۳۳
سنوات ۱۴۰۰۴۶,۶۶۶

حق سنوات کارگران غیررسمی چیست؟

تفاوتی در دریافت حقوق سنوات بین کارگران رسمی و غیررسمی وجود ندارد. حتی کارگرانی که با شرکت‌های پیمانکاری کار می‌کنند، باید سنوات دریافت کنند. پیمانکار ملزم به پرداخت حقوق سنوات به چنین کارگرانی است.

کارگران ساعتی و نیمه وقت نیز با توجه به میزان کار خود، سنوات دریافت می‌کنند البته معیار محاسبه حق سنوات آن‌ها، میانگین حقوق دریافتی در آخرین ۹۰ روز همکاری است.

اگر کارفرما حقوق سنوات را پرداخت نکند، تخلف کرده است؟

بله تخلف کرده است. حق سنوات از حقوق اصلی کارگر طبق قانون کار است و باید پرداخت شود. اگر کارفرمایی در پرداخت این حق کوتاهی کند یا در قرارداد خود با کارگر قید کند که به اون سنوات پرداخت نمی کند ، خلاف قانون عمل کرده است.

حق سنوات بازنشستگان تامین اجتماعی

بازنشستگان تامین اجتماعی در هنگام بازنشستگی حق سنوات دوره کاری خود را دریافت می نمایند.

نحوه محاسبه سنوات بازنشستگی تامین اجتماعی

آخرین حقوق دریافتی قبل از بازنشستگی مبنای محاسبه سنوات بازنشستگان است.

آیا حق سنوات ۱۴۰۰ مشمول مالیات می‌گردد؟

خیر به سنوات مالیات تعلق نمیگیرد. یکی از دغدغه های کارگران بحث کسر مالیات از عیدی و سنوات است که نماینده کارگران می گوید سنوات تحت هیچ شرایطی مشمول مالیات نمی شود.

پایه سنوات چیست؟

به مبلغی گفته میشود که به کارگران دارای سابقه کاری بیش از ۱ سال در یک کارگاه مشخص تعلق میگیرد. برای محاسبه پایه سنوات باید تعداد روزهای کاری ماه را در حقوق پایه تعیین شده از طرف وزارت کار ضرب نمایید. این مبلغ مشخص را در ادامه به صورت جدول برای شما تهیه کرده ایم.

پایه سنوات سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

کارگرانی که در سال ۱۴۰۰ یک سال سابقه کار داشته یا یک سال از دریافت اولین حقوقشان از در آن کارگاه گذشته باشد ، روزانه مبلغ ۴۶۶۶۷ ریال به عنوان پایه سنوات پرداخت خواهد شد. مجموع این رقم در هر ماه معادل ۱۴۰ هزار تومان است که به کارگران شاغل در کارگاه‌های بدون طرح طبقه‌بندی مشاغل پرداخت خواهد شد.

جدول پایه سنوات ۱۴۰۰

پایه سنوات را باید بر اساس جدول زیر برای کارگران دارای حداقل ۱ سال سابقه کار در یک کارگاه مشخص محاسبه کنید.

گروه شغلیسال ۹۲سال ۹۳سال ۹۴سال ۹۵سال ۹۶سال ۹۷سال ۹۸سال ۹۹سال ۱۴۰۰
۱۳۰۰۰۸۳۶۰۱۹۷۸۱۳۲۵۵۱۵۳۴۵۷۷۶۰۱۶۱۰۹۲۳۱۱۵۸۹۴۹۲۴۶۹۴۳
۲۳۱۰۰۸۵۷۲۲۰۲۲۹۳۳۲۶۱۵۴۴۵۳۷۷۳۱۶۱۱۰۹۰۰۱۶۱۰۶۸۲۴۹۸۱۲
۳۳۲۰۰۸۷۸۴۲۰۶۷۷۳۳۹۷۲۵۵۴۴۹۷۸۶۱۵۱۱۲۵۶۸۱۶۳۱۸۷۲۵۲۶۸۲
۴۳۳۰۰۸۹۹۶۲۱۱۲۵۳۴۶۸۳۵۶۴۴۵۷۹۹۱۵۱۱۴۲۳۷۱۶۵۳۰۶۲۵۵۵۵۲
۵۳۴۰۰۹۲۰۸۲۱۵۷۳۳۵۳۹۴۵۷۴۴۱۸۱۲۱۵۱۱۵۹۰۶۱۶۷۴۲۴۲۵۸۴۲۲
۶۳۵۰۰۹۴۲۰۲۲۰۲۱۳۶۱۰۴۵۸۴۳۷۸۲۵۱۴۱۱۷۵۷۴۱۶۹۵۴۳۲۶۱۲۹۲
۷۳۶۰۰۹۶۳۲۲۲۴۶۹۳۶۸۱۵۵۹۴۳۳۸۳۸۱۴۱۱۹۲۴۳۱۷۱۶۶۲۲۶۴۱۶۱
۸۳۷۰۰۹۸۴۴۲۲۹۱۷۳۷۵۲۶۶۰۴۲۹۸۵۱۱۴۱۲۰۹۱۱۱۷۳۷۸۱۲۶۷۰۳۱
۹۳۸۰۰۱۰۰۵۶۲۳۳۶۶۳۸۲۳۷۶۱۴۲۵۸۶۴۱۳۱۲۲۵۸۰۱۷۵۹۰۰۲۶۹۹۰۱
۱۰۳۹۰۰۱۰۲۶۸۲۳۸۱۴۳۸۹۴۷۶۲۴۲۱۸۷۷۱۳۱۲۴۲۴۹۱۷۸۰۱۹۲۷۲۷۷۱
۱۱۴۰۰۰۱۰۴۸۰۲۴۲۶۲۳۹۶۵۸۶۳۴۱۷۸۹۰۱۳۱۲۵۹۱۷۱۸۰۱۳۸۲۷۵۶۴۱
۱۲۴۲۰۰۱۰۹۰۴۲۵۱۵۸۴۱۰۸۰۶۵۴۰۹۹۱۶۱۲۱۲۹۲۵۴۱۸۴۳۷۶۲۸۱۳۸۰
۱۳۴۴۰۰۱۱۳۲۸۲۶۰۵۴۴۲۵۰۱۶۷۴۰۱۹۴۲۱۱۱۳۲۵۹۲۱۸۸۶۱۳۲۸۷۱۲۰
۱۴۴۶۰۰۱۱۷۵۲۲۶۹۵۰۴۳۹۲۳۶۹۳۹۴۹۶۸۱۰۱۳۵۹۲۹۱۹۲۸۵۱۲۹۲۸۵۹
۱۵۴۸۰۰۱۲۱۷۶۲۷۸۴۶۴۵۳۴۴۷۱۳۸۶۹۹۴۱۰۱۳۹۲۶۶۱۹۷۰۸۹۲۹۸۵۹۹
۱۶۵۰۰۰۱۲۶۰۰۲۸۷۴۲۴۶۷۶۶۷۳۳۷۸۱۰۲۰۰۹۱۴۲۶۰۳۲۰۱۳۲۷۳۰۴۳۳۹
۱۷۵۲۰۰۱۳۰۳۴۲۹۶۳۸۴۸۱۸۷۷۵۳۷۰۱۰۴۶۰۸۱۴۵۹۴۰۲۰۵۵۶۵۳۱۰۰۷۸
۱۸۵۴۰۰۱۳۴۴۸۳۰۵۳۴۴۹۶۰۹۷۷۳۶۲۱۰۷۲۰۸۱۴۹۲۷۸۲۰۹۸۰۲۳۱۵۸۱۸
۱۹۵۶۰۰۱۳۸۷۲۳۱۴۳۰۵۱۰۳۰۷۹۳۵۴۱۰۹۸۰۷۱۵۲۶۱۵۲۱۴۰۴۰۳۲۱۵۵۸
۲۰۵۸۰۰۱۴۲۹۶۳۲۳۲۶۵۲۴۵۲۸۱۳۴۶۱۱۲۴۰۶۱۵۵۹۵۲۲۱۸۲۷۸۳۲۷۲۹۷

شرایط پرداخت پایه سنوات کارگری ۱۴۰۰

در بند دوم بخشنامه مزدی ۱۴۰۰ آمده است:

«به کارگرانی که در سال ۱۴۰۰ دارای یک سال سابقه کار شده یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد، روزانه مبلغ ۴۶۶۶۷ ریال به عنوان پایه سنوات پرداخت خواهد شد.»

این رقم که ماهانه ۱۴۰ هزار تومان میشود به کارگرانی تعلق میگیرد که طرح طبقه بندی مشاغل ندارند و ۱ سال سابقه در آن کارگاه دارند. اگر طرح طبقه بندی مشاغل داشته باشید باید از جدول بالا استفاده کنید که گروه ۲۰ گانه در آن مشخص شده است.

براساس تبصره یک بند دوم بخشنامه مزد ۱۴۰۰ مبلغ ۱۴۰ هزار تومان پایه سنوات برای گروه اول است و ۱۹ گروه بالاتر، مبالغ بیشتری برای پایه سنوات می‌گیرند که البته ۱۹ گروه بالاتر مربوط به طرح طبقه بندی مشاغل و کارگاه هایی با بیش از ۵۰ نیروی کار بود.

آیا کارگرانی که تسویه حساب کرده‌اند، پایه سنوات می‌گیرند؟

بله در یافت میکنند. کارگری که بیش از یک سال در یک کارگاه کار کرده باشد، حتی اگر تسویه حساب کرده باشد و کتبا امضا کرده باشد که ریالی طلب ندارد باید پایه سنوات به او پرداخت شود. تبصره سوم بند دو بخشنامه مزد در این رابطه به صراحت می‌گوید: «از ابتدای سال ۱۴۰۰ همه کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه حساب کرده باشند یا خیر، مشمول دریافت پایه سنوات خواهند بود.»

آیا اگر کارگری کارگاه را به اجبار ترک کند، پایه سنوات می‌گیرد؟

متاسفانه اگر کارگری از یک کارگاه به کارگاه دیگری برود دیگر پایه سنوات در کارگاه جدید به او تعلق نمیگیرد حتی اگر ۲۰ سال هم سابقه کاری داشته باشد. و مبلغ زیادی را از دست میدهد. حتی اگر کارگاه قبلی ورشکسته شده باشد و تعدیل نیرو کرده باشد.

اخراج-کارگر-و-حق-سنوات

ممکن است در طول ۳۰ سال خدمت یک نیرو، آن شخص کارگاه خود را چندین مرتبه تغییر داده باشد. به ازای هر مرتبه که کارگر ، کارگاه خود را تغییر میدهد به یک نیروی حداقل بگیر تبدیل شده و محروم از پایه سنوات میشوند. بی ثباتی کار و رواج قرارداد های موقت در ایران و عدم قانون گذاری صحیح باعث شده کارگران از حقوق اولیه خود محروم شدند. اینگونه میشود که همیشه کارگران در پله اول ترقی خود مانده و رشد نمیکنند.

آیا کارگران فصلی پایه سنوات می‌گیرند؟

بله تعلق میگیرد باز به شرطی که حداقل ۱ سال در آن کارگاه کار کرده باشند. پایه سنوات به کارگران فصلی با سابقه بیشتر از یکسال در یک کارگاه ثابت، تعلق می‌گیرد اما نه پایه سنوات کامل بلکه به تعداد ماه های کاری اش . پس اگر به عنوان مثال یک کارگر در یک مزرعه بیش از ۱ سال سابقه کار داشته باشد و مثلا یک فصل مشخص موقع برداشت محصول آنجا کار کند، به تعداد ماهی که کار کرده باید پایه سنوات بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری علامتگذاری شده است *

ارسال نظر