راه های موثر و قانونی کاهش مالیات

مالیات یکی از ابزارهای مهم مالی حساب می شود و می‌تواند به عنوان یک سوپاپ اطمینان اقتصادی عمل کند. اگر به‌ عنوان فرد حقیقی یا حقوقی مشغول به فعالیت و کسب درآمد هستید، حتما با تعریف مالیات آشنایی دارید.

مالیات مبلغی است که هر فرد با توجه به دارایی، درآمد و فعالیت خود با محاسبه سود و زیان، موظف است آن را به دولت پرداخت کند. تاثیر مالیات بر اقتصاد بر کسی پوشیده نیست.

اما همیشه افراد موظف به پرداخت مالیات، در صدد یافتن راه هایی برای کاهش میزان مالیات پرداختی خود می باشند. در این مقاله روش های قانونی که می‌تواند تا حدودی مبلغ مالیات را کاهش دهد را بررسی می کنیم.

مالیات اشخاص حقیقی نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی بر اساس میزان درآمد از ۱۵ درصد تا ۲۵ درصد متغیر است. (ماده ۱۳۱ ق.م.م)
مالیات اشخاص حقوقی  نرخ مالیات اشخاص حقوقی ۲۵ درصد از سود خالص تعیین می‌شود. (ماده ۱۰۵ ق.م.م)

چند راه پیشهنادی موثر برای پرداخت عادلانه تر مالیات

تسلیم به موقع اظهارنامه مالیاتی در بازه زمانی مشخص می تواند باعث کاهش مبلغ مالیات در سال های آینده شود.

اشخاص حقیقی ارائه اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی تا ۴ ماه پس از پایان سال مجاز است.
اشخاص حقوقی ارائه اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه  مجاز است.

ثبت تمامی مدارک و سندهای مربوط به هزینه ها

در محاسبه صورت سود و زیان  ابتدا درآمد محاسبه و سپس هزینه از آن کسر می شود.

اگر هزینه زیادتر از درآمد شناسایی شود نشان دهنده زیان است. اگر هزینه کمتر از درآمد شناسایی شود نشان دهنده سود که اولین اقدام، محاسبه مالیات است.

در نتیجه یک نکته مهم در کاهش مالیات، ثبت تمامی مدارک و سندهای مربوط به هزینه است و بهتر است مودی مدارک مربوط به هزینه را کامل و دقیق تنظیم کند تا این مبالغ باعث کاهش مالیات شود. ماده ۱۴۸ قانون مالیات های مستقیم هزینه های مورد قبول را ذکر کرده است.

اگر هزینه ای که در دفاتر ثبت شده توسط کارشناسان مالیاتی بررسی شود و آن هزینه صوری یا تحقق نیافته باشد، مورد قبول نیست و مبلغ آن از درآمد کسر نمی شود.

نکته قابل توجه این است که گاها فکر می کنید مبالغ پایین ارزش ثبت کردن ندارد ولی اینگونه نیست و جمع مبالغ جزئی و کوچک  تبدیل به یک رقم بزرگ می شود و میتواند در کاهش مالیات موثر باشد.

پرداخت به موقع مالیات

یکی از راه هایی که باعث می شود مالیات کمتری را پرداخت کنید، پرداخت به موقع مالیات است به این صورت که اگر ۳ سال متوالی در تاریخ مقرر مالیات پرداخت شود، شامل تخفیف ۵ درصدی از کل ملبغ مالیات این سه سال می شوید.

این تخفیف را به دو صورت می توانید دریافت کنید:

  • از مالیات شما کسر شود
  • برگشت به حساب شما

محاسبه استهلاک دارایی

دارایی های شرکت با گذشت زمان مستهلک می شود و ارزش آن پایین می آید. برای مثال شرکتی کامپیوتری به ارزش ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان خریداری می کند. فرضا می خواهد ۴ سال از این کامپیوتر استفاده کند. در پایان سال اول باید مبلغ ۵/۰۰۰/۰۰۰ را به عنوان هزینه استهلاک در نظر بگیرید. زیرا دارایی که کار کرده هم قیمت با دارایی نو نیست. در نتیجه ارزش دارایی کاهش می یابد و به عنوان هزینه شناسایی می شود و مالیات هم کاهش می یابد.

کمک به خیریه

دیگر روش کاهش مالیات، کمک کردن به خیریه ها و مراکز ورزشی است که با اینکار بخشی از سود شرکت به خیریه تعلق می گیرد وباعث کاهش مالیات می شود.

فرار از مالیات

هرگونه تلاش غیرقانونی یک شرکت جهت طفره رفتن از پرداخت مالیات یا کمتر پرداخت نمودن آن، به هر شیوه که انجام شود، فرار مالیاتی گفته می شود.

جرم فرار مالیاتی اشخاص حقوقی ماده ۲۷۵ قانون مالیات‌های مستقیم است.

اشخاص حقیقی و حقوقی که مالیات عملکرد را به موقع پرداخت نکنند، مشمول جریمه نقدی به میزان ۲.۵ درصد به ازای هر ماه تأخیر حسب ماده ۱۹۰ قانون مالیات های مستقیم می ‌شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری علامتگذاری شده است *

ارسال نظر