تحریر دفاتر قانونی

تحریر دفاتر قانونی حسابداری شامل چندین دفتر میگردد . از جمله می توان به دفاتر کل ، روزنامه و مشاغل اشاره کرد.  هر شرکتی که از نظر قانونی ملزم به پرداخت مالیات است باید روند مالی شرکت خودش را در این دفترها ثبت نماید. پس از تحریر دفاتر ، باید این دفتر به اداره مایلات ارائه گردند.

تحریر دفاتر باید به صورت قانونی و با رعایت قوانین خاص خودش انجام شود. اگر این کار با رعایت قوانین انجام گیرد مالیات به صورت خود اظهاری در نظر گرفته میشود. ما قصد دارید در این مقاله درباره چیستی دفاتر قانونی صحبت کنیم همچنین در مورد دفتر روزنامه و دفتر کل توضیحاتی ارائه خواهیم کرد. در ادامه به سوالاتی پاسخ خواهیم داد از جمله :

تحریر دفاتر حسابداری پیمانکاری چیست؟ جرائم و بخشنامه های آن چیست ؟ مدت زمان ارائه دفتر چه زمانی است؟ آیا استفاده از خودکار آبی اشکالی دارد؟  و اصلاح اشتباه در تحریر دفاتر را برای شما بیان خواهیم کرد.

برای آگاهی کامل از این مباحث با شرکت حسابداری بیلان مهر زنده رود همراه باشید ( بیلان مهر ارائه دهنده خدمات مالیاتی در اصفهان می‌باشد. برای مشاوره رایگان میتوانید از شماره های مندرج در صفحه تماس با ما استفاده نمایید یا در واتساپ ارتباط برقرار نمایید. )

تحریر دفاتر قانونی چیست؟

تحریر دفاتر قانونی از کارهای مستمر و بسیار مهم هر حسابدار است. حسابدار باید کلیه رویدادهای مالی را پس از ثبت در اسناد حسابداری به دفتر حسابداری منتقل کند.

تنظیم دفاتر قانونی پلمپ شده شرکت‌هایی که طبق قانون مشمول مالیات تکلیفی هستند الزامی است و بایستی صورت هزینه های سالانه را بر اساس استاندارد های حسابداری در آن درج کرده و در پایان سال مالیاتی در اختیار ممیزان سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند تا طبق قانون مالیات های مستقیم٬ مالیات شخص حقیقی یا حقوقی محاسبه و پرداخت شود.

نحوه تحریر دفاتر روزنامه و کل

همانطور که قبل تر توضیح دادیم دفاتر روزنامه و کل برای امور مالیاتی مورد استفاده قرار میگیرند. هر دوی این دفاتر دارای پلمپ و برچسب می‌باشند.( در انتهای مقاله میتوانید تصاویر پلمپ را مشاهده نمایید)

در صورت آسیب رسیدن به پلمپ و برچسب دفاتر دیگر عرض قانونی نخواهند داشت.

تحریر دفتر روزنامه
تحریر دفتر روزنامه

نحوه تحریر دفاتر روزنامه

دفتر روزنامه دارای مشخصات زیر می باشد:

۱- ستون تاریخ
۲- ستون شرح
۳- پس از ستون شرح دو ستون دیگر یکی ستون بدهکار و ستون بستانکار قرار دارد.
۴- قبل از ستون مبلغ بدهکار یک ستون باریک به نام عطف وجود دارد. در ستون عطف دفتر روزنامه جلوی هر حساب شماره صفحه آن حساب در دفتر کل نوشته می شود

دقت کنید از هم اکنون به بعد برای صرفه جویی در زمان ثبتهای دفتر روزنامه را به صورت خلاصه به صورت زیر نشان خواهیم داد به عنوان مثال خرید ۲۰۰.۰۰۰ ریال اثاثه بصورت نقد را در تاریخ ۱۳۷۷/۲/۱۵ برای آنکه در دفتر روزنامه نشان دهیم به صورت زیر عمل میکنیم.

۱۳۷۷/۲/۱۵

أثاثه ۲۰۰.۰۰۰

بانک / صندوق ۲۰۰.۰۰۰

بابت خرید اثاثه مورد نیاز موسسه

یعنی حساب بدهکار را سمت راست بالا نوشته و حساب بستانکار را در سمت چپ پایین و شرح خلاصه رویداد مالی را در زیر آنها می نویسیم.

"<yoastmark

 

نحوه تحریر دفاتر کل

دفتر کل دفتری است که هر صفحه آن به یک حساب اختصاص می دهیم و رویدادهای اتفاق افتاده در ارتباط با آن حساب را در آن ثبت می کنیم.

مشخص میکنیم حساب مربوطه در چه تاریخی بدهکار شده و در چه تاریخی بستانکار گردیده و مانده نهایی آن چه مبلغی است بنابراین اصولا یک دفتر کل دارای یک ستون تاریخ و یک ستون شرح و بعد از آن ستون مربوط به مبلغ بدهکار حساب و ستون بعد ستون بستانکار حساب می باشد و در نهایت یک ستون که مانده حساب را نشان می دهد خواهد داد( لازم به توضیح است پس از ستون شرح یک ستون کوچک به نام عطف وجود دارد که در آن شماره صفحه دفتر روزنامه که رویداد مالی اتفاق افتاده ثبت شده است نوشته خواهد شد. )

تحریر دفاتر کل

 

تحریر دفتر کل

 

مثال :

آقای رضایی برای شرکت خود مقداری وسیله به مبلغ ۵۰۰.۰۰۰ ریال به صورت نسیه خریداری کرده است. در دفتر و دفتر روزنامه به صورت زیر ثبت میشود :

تحریر دفاتر با مثال

 

تحریر دفاتر قانونی حسابداری پیمانکاری چگونه است؟

تحریر دفاتر حسابداری پیمانکاری همانند تحریر سایر دفاتر است و تفاوتی ندارد. نکته ای که وجود دارد این است که نحوه حسابداری پیمانکاری متفاوت است. اگر یک حسابدار قصد دارد به صورت پیمانکاری برای یک شرکت فعالیت نمایید با به نحوه و ساز و کار حسابداری پیمانکاری تسلط داشته باش.

آیین نامه تحریر دفاتر قانونی و بخشنامه

آیین نامه تحریر دفاتر به حسابداران کمک میکند تا بدون هیچ اشکالی دفاتر قانونی حود را تحریر نمایند. ما در مطلبی جداگانه به موضوع رد دفاتر قانونی پرداخته ایم که توصیه می‌کنیم آن مطلب را نیز مطالعه نمایید.

برای مطالعه آیین نامه  می‌توانید به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه نمایید.

آیین نامه تحریر دفاتر قانونی pdf

برای مطالعه آیین نامه تحریر دفاتر به صورت pdf  میتوانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

آیین نامه تحریر

جرائم تحریر دفاتر

جرائم تحریر دفاتر در صورت رد آنها به شرح زیر است:

عدم تحویل دفاتر روزنامه و دفتر کل موجب ۲۰% جریمه برای مالیات دهنده میگردد و در صورتیکه دفاتر ارائه گردند ولی باعث رد دفاتر شود معادل ۱۰ درصد جریمه خواهد شد.

قابل ذکر است مودیان بایستی در ثبت دفاتر روزنامه و کل خود دقت کافی را داشته باشند و برای اطلاع از جزئیات و تکلیف های خود در این خصوص می‌توانند با موسسات خدمات حسابداری و حسابرسی مشورت نمایند تا مشمول جریمه نشوند.

زمان تحویل دفاتر قانونی به دارایی

زمان تحویل دفاتر قانونی به دارایی تا پایان سال مالی است. به این صورت که بعد از تعیین حوزه مالیاتی مشخص، این دفاتر را در اداره ثبت شرکت‌ها شماره گذاری کنید و سپس نسبت به پلمپ کردن آن اقدام لازم را انجام میدهند.

ممیز مسئول رسیدگی پرونده شما به استناد برگ درخواست اسناد و مدارک بند ۲ ماده ۹۷ قانون مالیاتهای مستقیم درخواست ارائه اسناد و مدارک و دفاتر شما را میکند معمولا  3- 4 ماه بعد از ارسال اظهارنامه هر سال،برگ درخواست را برای مودیان ارسال میکنند.

تحریر دفاتر قانونی با خودکار آبی ( نوشتن دفاتر قانونی با خودکار آبی )

تحریر دفاتر قانونی با خودکار آبی هیچ اشکالی ندارد. اما دقت شود که نگارش آن ها با خودکار سیاه یا روان نویس بهتر است. زیرا باید به نحوری دفاتر نگارش گردند که به راحتی پاک نشوند.

نحوه اصلاح اشتباه در تحریر دفاتر قانونی چگونه است؟

اصلاح اشتباه در تحریر دفاتر به روش ها یمختلفی صورت میگیرد. با توجه به اینکه شما چه اشتباهی در تحریر دفاتر انجام داده باشید ، راهکاری برای آن ارائه میشود. شما میتوانید سوالات خود را برای ما کامنت کنید تا ما پاسخ آن را برای شما در اسرع وقت درج نماییم.

 

۲۳ دیدگاه

  1. سلام اگه در دفتر روزنامه حسابها را در سطح تفضیل بنویسیم آیا اشتباهه؟ یا اینکه میشه دفتر کل را هم در سطح تفضیل نوشت؟

  2. سلام خسته نباشید
    ببخشید یه سوال داشتم
    اگر ما حسابدار یک شرکتی باشیم بعد موقع نوشتن رویداد ها توی دفتر روزانه یه رویدایی رو جا انداختیم و دیگه دفتر کامل نوشته بودیم اون رویداد که جا انداختیم رو چیکار باید بکنیم ممنون میشیم راهنماییم کنید 🙏🏻

  3. سلام وقت بخیر.
    صفحه اول دفتر روزنامه رو که نوشتم آخر سند دومم شد خط آخر صفحه خط بعدیش میشد خط کادر صفحه اونجا شرح سند رو نوشتم و سند بعدی رو در صفحه دوم نوشتم.الان استرس گرفتم نمیدونم این کارم درست بوده یا نه؟ممنون میشم راهنمایی کنید

  4. سلام
    من متسفانه دفتر قانونی از دستم زمین افتاد و محل اتصال دفتر به جلد پاره شده. ولی پلمپ سرجاشه و برگه ها آسیب ندیدن

  5. سلام سند هایی که قبل از گرفتن دفتر روزنامه زده شده میبایست به تاریخ پلمپ دفتر ثبت شوند؟

  6. سلام شرکتی از من خواست تا حسابهایش را در اکسل بصورت حرفه ای نگهداری کنم و از خرید نرم افزار حسابداری ممانعت بعمل آورد الان بعد از دو سال تصمیم به خرید نرم افزار گرفته است و می خواهد از نرم افزار حسابداری استفاده نماید دفاتر دو سال گذشته را هنوز ننوشته ام آیا می توان اطلاعات را برا ی سال های گذشته وارد نرم افزار گرد و سند ماهانه در دفاتر ثبت نمود یا با ید سالهای گذشته را بصورت دستی و سند روزانه در دفاتر ثبت نمود.می شود راهنمایی بفرمایید ممنون می شوم

  7. سلام.برای تحریر دفتر کل باید مانده حساب ها درج شود یا گردش حساب؟؟؟
    من برای سند افتتاحیه و اختتامیه مانده رو در دفتر کل نوشتم
    ولی برای بقیه ماه‌ها گردش بدهکار و بستانکار
    درست هست یا نه؟؟؟

    • سلام وقت شما بخیر
      اگر به صورت ماهانه هست لازم است که مانده حساب درج شود و اگر روزانه گردش حساب را درج نمایید

    • سلام و وقت بخیر یک سوال داشتم زمانی که مثلا ماشینی به مبلغ ۱۵۰۰ ریال خریداری میکنیم ،۹۰۰ ریال اون نقد می‌پردازیم و مابقی نسیه چطور در دفتر روزنامه و دفتر کل ثبت کنم؟
      هرطور مینویسم باز هم در پایان در نوشتن تراز آزمایشی برابر در نمیاد

  8. سلام
    خسته نباشین , آیا امکان آموزش کامل حسابداری از طریق فضای مجازی وجود دارد . راهنمائی بفرمائید.
    با تشکر

    • سلام اقای علی
      بله امکان اموزش مجازی هم وجود دارد
      اما حسابداری موردی است که باید با موارد مختلف در حین کار مواجهه شوید و تجربه خیلی در یادگیری موثر است
      پیشنهاد ما این است که یک دوره کارآموزی را بگذرانید تا دوره مجازی شما تکمیل شود.

    • اگر انتهای دفتر بسته باشند بعد بخوان اختتامیه رو اضافه کنن چه اتفاقی میوفته. چهار خط بر اثر بستن ته دفتر خط خورده

  9. با سلام ، بنده زمینی را بصورت نقد و چند فقره چک مدت دار خریداری نموده ام در دفتر روزنامه چگونه باید ثبت کنم ، خیلی ممنون از راهنماییتون

  10. سلام کار شرکت ما لوله کشی گاز خانگی و تجاری بصورت دستمزدی می باشد و موقع فاکتور می نویسیم منزل آقای فلان با متراژ کل مثلا ۳۰ متر میشود با نرخ ۱۰۰۰۰تومن میشود ۳۰۰۰۰۰تومن در دفاتر روزنامه و کل چطور باید بنویسیم ممنونم

    • سلام
      جزو درآمدهای تحقق یافته طبقه بندی میشه
      حسابهای بدهکاران/وجه نقد.. بدهکار
      درآمد خدمات بستانکار میشه

  11. سلام خسته نباشید
    من دردفتر روزنامه قانونی شرح دوحساب بستانکار رو در قسمت بدهکار نوشتم ولی اعدادشو درست نوشتم چجوری میشه اصلاح کنم این اشتباه رو اصلا اصلاح میشه اشتباهش؟

    • سلام ممنون
      با خودکار قرمز روری بستانکار خط بکشید به کشلی که نوشته قبلی خوانا باشد و در قسمت بدهکار حساب مورد نظر را بنویسید.

    • سلام،میتونین با خودکار قرمز روی اون مبلغی که اشتباهاً در قسمت بدهکار نوشتین خط بکشید و سپس صحیح آبنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری علامتگذاری شده است *

ارسال نظر