گواهی ارزش افزوده

گواهی ارزش افزوده چیست؟ چه کسانی از این گواهی استفاده می کنند و به چه صورت؟ تولید کنندگان محصولات و حتی برخی توزیع کنندگان محصول(واسطه ها) موظف به پرداخت مالیات برارزش افزوده هستند. البته این مبلغ را از مشتریانشان دریافت میکنند و برای دولت ارسال می کنند. به این معنا که در نهایت این مشتری است که مالیات برارزش افزوده را پرداخت می کند و تولید کننده یا توزیع کننده تنها این مبلغ را به دولت ارسال می کنند.

در این مقاله قصد نداریم درباره مالیات بر ارزش افزوده صحبت کنیم . در صورتی که مایل به دانستن انرخ مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۴۰۰ روی این مقاله کلیک کنید.

در این مقاله در ابتدا قرار است به بررسی نحوه اعتبار گواهینامه ارزش افزوده بپردازیم. در ادامه نحوه دریافت گواهینامه ارزش افزوده و بررسی اعتبار استعلام ارزش افزوده را توضیح می دهیم.

گواهی ارزش افزوده از مهمترین موارد در اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده و مالیاتی است و به همین علت دریافت مجوز آن جز ضروری ترین فعالیت ها در نظام اقتصادی است. فقط افرادی مجاز به ارائه خدمات مالیات بر ارزش افزوده هستند که مجوزهای لازم برای انجام این قوانین را دریافت کرده باشند و کلیه مراحل ثبت نام و تکمیل پرونده مالیاتی را با موفقیت پشت سر گذاشته باشند.

اگر موفق به دریافت مجوز نشده باشند دریافت مالیات از مشتری برای آن ها غیر قانونی خواهد بود و مبلغ پرداختی از صورتحساب فروشندگان کر خواهد شد.

مجوز لازم برای دریافت مالیات با نام گواهینامه ثبت نام از سازمان مالیات برارزش افزوده دریافت می شود. هر شرکتی پس از ثبت و گرفتن کد اقتصادی باید اقدام به اخذ گواهینامه ارزش افزوده نماید.

 گواهی ارزش افزوده چیست؟

گواهی ارزش افزوده چیست؟ برای روشن شدن این مسئله بگذارید با مثال توضیح دهیم. فرض کنید وارد یک فروشگاه مواد غذایی شده اید و در نهایت پس از خرید مبلغ فاکتور از مبلغ خرید شما بالاتر است. به این علت که روی فاکتور شما مبلغی به عنوان ارزش افزوده در نظر گرفته شده است. یا اگر بسته های اینترنتی را خرید کرده باشید متوجه شده اید. که هزینه نهایی از هزینه بسته اینترنتی بیشتر است که این به علت افزوده شدن مالیات برارزش افزوده است.

این مالیات به تمام کالاها و خدماتی که در ازای آن پول دریافت می شود تعلق می گیرد. اما فقط شرکت ها و افرادی مجاز هستند این مبلغ را دریافت کنند که مجوز آن را دریافت کرده باشند. این مجوز گواهی مالیات ارزش افزوده است. دریافت گواهینامه هم به شرط تکمیل کلیه مراحل ثبت نام و تکمیل پرونده مربوط به ارزش افزوده است.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام و دریافت گواهی ارزش افزوده

  • کد اقتصادی
  • کپی مدارک اعضای شرکت (کپی شناسنامه و کپی کارت ملی)
  • آگهی تاسیس شرکت
  • وکالت نامه
  • آدرس کامل سکونت پیمانکار
  • آخرین تغییرات شرکت
  • تلفن ثابت و همراه پیمان کار و مدیرعامل
  • کدپستی پیمانکاری- کدپستی دفتر و در صورت نبود، کد پستی محل فعالیت یا منزل
  • گواهی صلاحیت یا نام شرکت در سایت

مدارکی که برای مرحله آخر ارزش افزوده لازم می‌باشد:

  • نام بانک شرکت
  • نام شعبه
  • شماره حساب
  • تلفن رئیس هیئت مدیره
  • آخرین تغییرات
  • مدارک آخرین اعضا

 

اعتبار گواهینامه ارزش افزوده چقدر است؟ نحوه بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده

گواهینامه ارزش افزوده بسته به تشخیص حوزه مالیاتی می تواند اعتباری بین ۶ ماه تا ۱ ساله برای متقاضیان و صاحبان کسب و کارها داشته باشد. توجه داشته باشید پس از پایان این زمان نسبت به تمدید گواهی نامه اقدام شود.

خریداران باید نسبت به وجود گواهی نامه و اعتبار گواهینامه اطمینان حاصل نمایند. به این معنی که هنگام خرید محصول یا خدمات مورد نظر از فروشنده گواهینامه ارزش افزوده را درخواست کنند. و پس از تایید اعتبار گواهی ارزش افزوده نسبت به پرداخت مالیات برارزش افزوده اقدام کنند.

مراحل دریافت گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده چگونه است؟

برای دریافت گواهینامه مالیات برارزش افزوده باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • ابتدا در سامانه مربوط به ارزش افزوده ثبت نام انجام شود.
  • دریافت کد و رمز اولیه پس از تکمیل ثبت نام
  • تحویل مدارک برای ثبت‌نام و دریافت گواهینامه ارزش افزوده
  • ثبت نام مرحله دوم یا نهایی پس از آمدن رمز عبور
  • تحویل کلیه مدارک  از جمله اظهارنامه مالیاتی بر ارزش افزوده جهت گرفتن مجوز

افراد جهت انجام اعمال قانونی بایستی مجوز لازم را داشته باشند وگرنه مبلغ دریافتی برای مالیات برارزش افزوده کاملا غیر قانونی می‌باشد و باید عودت داده شود.

نکته ۱: در صورتی که فردی چند شغل متفاوت داشته باشد توجه داشته باشید. که هر شغل شامل مالیات برارزش افزوده می باشد. پس برای هر شغل خود باید جداگانه ثبت نام کنند. این افراد در صورتی که شغلشان شامل مالیات برارزش افزوده باشد. باید تا ۱۰ سال مالی مدارک و صورت حساب های خود را نگهداری کنند.

 نکته ۲: گرفتن گواهینامه ارزش افزوده فرایندی وقت گیر و خسته کننده است چرا که طی چند مرحله و با صرف زمان انجام می شود. برای این کار می توانید از مشاوره و خدماتی که موسسات با تجربه در این زمینه دارند استفاده نمایید، تا کارتان سریعتر و به درستی انجام شود.

 نکته ۳: مشکل عدم تایید (اسناد هزینه کرد) توسط ممیز دارایی در کارهای تجاری و تولید وجود دارد. چرا که دارایی فقط فاکتورهایی که هویت فروشنده از طرف دارایی تایید شده باشد را قبول می کند.

نکته ۴: با درخواست هر مودی مالیاتی دارایی گواهی ارزش افزوده را صادر می نماید. با دریافت این گواهینامه ارزش افزوده هویت فروشندگان کالا و خدمات مورد تایید و قابل قبول است.

نکته ۴: گواهینامه ارزش افزوده بنا به تشخیص سازمان امور مالیاتی در یک برگه A5 به صورت ۶ ماهه یا یکساله صادر می شود.

گواهی ارزش افزوده چیست؟

تمدید گواهی ارزش افزوده از طریق سامانه گواهی ارزش افزوده

تمدید گواهینامه ارزش افزوده به صورت خودکار انجام نمی شود. یعنی بعد از اتمام تاریخ ۶ یا ۱ ساله اعتبار گواهینامه ارزش افزوده برای تمدید این گواهی باید اقدام نمایید. به منظور تمدید مراحل زیر را از طریق سامانه باید طی نمایید: 

  • ورود به سامانه گواهی ارزش افزوده با آدرس evat.ir 
  • انتخاب گزینه درخواست گواهینامه
  • ورود نام کاربری و کلمه عبوری که در زمان ثبت نام دریافت کرده بودید
  • ورود شماره اقتصادی و اطلاعات تکمیلی در فرم درخواست گواهینامه ثبت‌نام
  • انتخاب گزینه «دارای گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده هستم»
  • ورود اطلاعات آخرین گواهی ارزش افزوده خود
  • انتخاب گزینه ثبت درخواست در فرم و پرینت از فرم تکمیل شده
  • یادداشت و نگهداری کد پیگیری که در انتهای ثبت نام به شما اعلام می شود.

نکته: طبق قانون، همه فروشندگان کالا و ارائه‌دهندگان خدمات باید گواهینامه مالیات برارزش افزوده خود را که دارای اعتبار کافی است. به مشتریان خود نشان دهند یا آن را در معرض دید قرار دهند. مشتریان نیز باید برای مشاهده آن درخواست کنند.

 

استعلام ارزش افزوده در سامانه گواهی ارزش افزوده

به منظور تایید اعتبار گواهی نامه ارزش افزوده می توان به سامانه گواهی ارزش افزوده مراجعه کنید. در این سامانه از سال ۱۳۹۴ امکان استعلام گواهی نامه ارزش افزوده فراهم شده است. افراد می توانند اعتبار ارزش افزوده خود یا فروشندگان دیگر را بررسی نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری علامتگذاری شده است *

ارسال نظر