مراحل تشکیل پرونده مالیاتی

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی چیست ؟ مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیاتی چیست ؟ از چه طریقی باید پرونده مالیاتی خود را تشکیل دهیم ؟ اگر شما هم در ذهن خود این سوالات را دارید ، پس با ما همراه باشید تا به توضیح آن بپردازیم . امروزه با قانون مند تر شدن پرداخت مالیات در کشور ، افراد حقیقی و حقوقی موطف به پرداخت مالیات طبق قانونی خاصی شده اند . اگر از این قوانین اطلاعات کافی نداشته باشید ، در آینده دچار مشکلات مالیاتی می گردد . در این مقاله قصد دارم مرحله به مرحله پیش رویم تا بتوانید پرونده مالیاتی خود را تشکیل دهید و مراحل آن را بی دردسر طی نمایید . همچنین اگر به دنبال شرکت حسابداری حرفه ای و مطمئن میگردید تا بتوانید از آن مشاوره دریافت نمایید یا امور حسابداری ، مالیاتی ، ثبت شرکت و برند و قوانین اداره کار خود را به آنان بسپارید تا خیال خود را آسوده نمایید ، با ما در تماس باشید.

تشکیل پرونده مالیاتی

تشکیل پرونده مالیاتی برای افراد حقیقی و حقوقی دارای تفاوت کوچکی میباشد . تفاوت مورد نظر در ارائه مدارک مورد نیاز برای ثبت نام مالیاتی است. بدین شکل که فاراد حقوقی باید علاوه بر مواردی که افراد حقیقی ارائه میدهند ، کپی اساسنامه و مدارک ثبت شرکت را نیز ارائه دهند. در زیر این مدارک برای شما آورده شده است.

 

 

مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده مالیاتی

  • کپی شناسنامه و کارت ملی

  • گواهی امضاء

  • اجاره نامه یا سند مالکیت

  • تایید کد پستی

  • دفترچه ثبت نام حقوقی

  • قبض

  • کپی اساسنامه و مدارک ثبت شرکت ( فقط مخصوص افراد حقوقی )

 

 

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی چیست ؟

 

اطلاعیه در خصوص اخذ کد اقتصادی برای تشکیل پرونده مالیاتی :

 

طبق بخشنامه 80/112799 وزیر اقتصاد و دارایی ، مرحله تهیه کد اقتصادی درتشکیل پرونده مالیاتی برای مودیان مالیاتی حذف گردید. از این پس برای اشخاص حقیقی کدملی و برای اشخاص حقوقی شناسه ملی آن ها به عنوان کد اقتصادی در نظر گرفته میشود.

حذف کد اقتصادی

حذف کد اقتصادی

ثبت نام کد اقتصادی و دریافت کد رهگیری اولین مرحله از مراحل تشکیل پرونده مالیاتی

در ابتدا شما باید به وب سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه نمایید.

سپس بر روی قسمت ثبت نام الکترونیک کلیک کنید . بخش مورد نظر در تصویر زیر مشخص شده است :

 

ثبت نام پرونده مالیاتی

 

 

 

سپس وارد صفحه ای میگردید . با اسکرول کردن به پایین صفحه بر روی دکمه قرمز رنگ ثبت نام کلیک کنید ( در تصویر زیر مشخص شده است )

ثبت نام الکترونیک پرونده مالیاتی

 

 

 

اکنون وارد صفحه ای میگردید که باید اطلاعات مورد نظر را در آن تکمیل کنید. در اینجا شما باید نوع مودی را بر حسب نیاز خود حقیقی یا حقوقی یا موارد دیگر را انتخاب کنید. مانند تصویر زیر:

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی

 

 

 

پس از تکمیل اطلاعات عکس فوق و کلیک بر روی دکمه ورود به ثبت نام ، وارد صفحه زیر خواهید . که باید اطلاعات موجود در ستون سمت چپ را تکمیل نمایید و بر روی دکمه پیش ثبت نام جدید کلیک نمایید.

سامانه ثبت نام الکترونیک مالیات

سامانه ثبت نام الکترونیک مالیات

 

 

 

حال وارد صفحه ای میگردید که از شما کُد فعال سازی که به شماره موبایل وارد شده شما ارسال گردیده است را از شما میخواهد . کد فعال سازی را وارد کنید و بر روی دکمه ثبت کد فعال سازی و ادامه کلیک کنید ( تصویر زیر )

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی

 

 

 

اکنون وارد صفحه دیگری خواهید شد که با توجه به نوع “انتخاب مودی” که در مراحل قبل انتخاب کرده بودید ، برای شما فرمی را ظاهر خواهد کرد که باید آن را تکمیل نمایید.برای مثال ما نوع مودی را حقوقی انتخاب کرده بودیم و فرم زیر برای ما نمایش داده شده است . فرم مورد نظر را تکمیل نمایید و بر روی دکمه استعلام اطلاعات و ادامه کلیک نمایید

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی

 

 

 

حال وارد صفحه ای میشود که اطلاعات شما را نمایش میدهد . مانند تصویر زیر :

مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیاتی چیست

 

 

 

با اسکرول کردن به پایین صفحه ، تعدادی اخطار را می بینید که نواقص پرونده شما را نشان میدهد ( مانند تصویر زیر)

رفع نواقص پرونده مالیاتی

رفع نواقص پرونده مالیاتی

 

 

با کلیک بر روی هر کدام از خطوط قرمز به شما به یک صفحه منتقل می گردد که با تکمیل اطلاعات آن صفحه ، نواقص اطلاعاتی مالیاتی شما برطرف میگردد . برای مثال در تصویر زیر صفحه تکمیل اطلاعات اولیه است که باید آن را تکمیل نماییم

 رفع نواقص پرونده مالیاتی

 

 

 

پس از تکمیل نواقص پرونده خود ، در صفحه پنل کاربری خود ، بر روی دکمه تایید نهایی اطلاعات کلیک نمایید . حال به صفحه دیگری مانند تصویر زیر فرستاده میشود که پس از چک کردن اطلاعات نمایش داده شده بر روی دکمه تایید اطلاعات و دریافت کد رهگیری کلیک نمایید

تاییدیه اطلاعات پیش ثبت نام مالیاتی

تاییدیه اطلاعات پیش ثبت نام مالیاتی

 

و در انتها به صفحه ای مانند تصویر زیر فرستاده میشود که اطلاعات شما و کد رهگیری شما را نمایش میدهد . کد مورد نظر را یادداشت نمایید و نزد خود نگه دارید.

شماره پیگیری ثبت نام مالیاتی

شماره پیگیری ثبت نام مالیاتی

 

 

گرفتن رمز و کلمه عبور جهت کامل کردن پیش ثبت نام

پس از طی مراحل بالا باید چند روز منتظر بمانید تا اطلاعات شما توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعتبار سنجی گردد . پس از تایید اطلاعات شما توسط این سازمان برای شما یک نام کاربری و کلمه عبور به شماره موبایلی که در سامانه وارد کرده اید ارسال خواهد شد تا به وسیله آن در سیستم وارد شوید و پیش ثبت نام مالیاتی را تکمیل کنید.

تحویل مدارک از قبل تهیه شده به اداره دارای مربوطه

مدارکی مالیاتی که در ابتدای این مقاله ذکر شده را اکنون باید به اداره دارایی مربوطه تحویل نمایید.

راستی آزمایی مدارک تحویل داده شده به دارایی

مدارک مالیاتی تحویل داده شده اکنون توسط اداره دارایی مورد بررسی قرار میگیرد و در صورت نیاز عیوب آن به شما اطلاع داده میشود تا برطرف نمایید. و در نهایت مورد تایید قرار میگیرد

رسیدن گام ثبت نام به مرحله ۴۵ آخرین مرحله از مراحل تشکیل پرونده مالیاتی

شما در وب سایت مالیات کشور در پنل خود مراحل تکمیل ثبت نام را به صورت گام مشاهده میکنید . با طی مراحل فوق شما به گام ۴۵ خواهید رسید و اکنون میتوانید ثبت نام خود را تکمیل نمایید.

 

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی به صورت نمودار ویدئویی

 

video

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری علامتگذاری شده است *

ارسال نظر