حسابداری تلفیقی

حسابداری تلفیقی زمانی معنا پیدا میکند که بدی ها و دارایی ها و سایر موارد مالی چند شرکت ترکیب گردد. دلیل آن هم این است که شرکت های بزرگ با خرید سهام شرکت های کوچک هدف در رشد کسب و کار خود دارند. در اینجا بحث ترکیب صورت های مالی بیان میشود و حسابداری تلفیقی معنا پیدا میکند. در حسابداری تلفیقی، اصطلاح تلفیق اغلب به ادغام صورتهای مالی اشاره دارد که در آن کلیه شرکتهای تابعه تحت چتر یک شرکت مادر قرار می گیرند.

در این مقاله سعی کرده ایم حسابداری تلفیقی را به صورت کامل بیان کنیم. و از ضرورت های آن سخن بگوییم . همچنین پاسخگوی سوالات مختلف شما باشیم. از جمله اینکه حسابداری تلفیقی چیست؟ به چه صورت انجام میگیرد ؟ ویژگی های آن چیست ؟ قوانین آن چیست؟ و مزایای استفاده از حسابداری تلفیقی چیست؟ پس با بیلان مهر همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را بگیرید. ( شرکت حسابداری بیلان مهر زنده رود ارائه دهنده خدمات مالی و مالیاتی)

حسابداری تلفیقی چیست؟

حسابداری تلفیقی فرایند ترکیب نتایج مالی چندین شرکت تابعه به نتایج مالی ترکیبی شرکت مادر است . این روش معمولاً زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که یک شرکت مادر بیش از 50٪ سهام یک نهاد دیگر را در اختیار داشته باشد. حسابداری تلفیقی یک انتخاب محبوب برای سازمان‌ها، نمایندگان فروش و شرکت‌های تجاری بزرگ محسوب می‌شود.

هیات استاندارد حسابداری مالی گزارش صورتهای مالی تلفیقی را به عنوان گزارش یک نهاد با شرکت مادر و شرکتهای تابعه تعریف می کند. شرکت های خصوصی برای گزارش دهی در صورت های مالی الزامات بسیار کمی دارند. اما شرکت های دولتی باید گزارش مالی را مطابق با اصول حسابداری پذیرفته شده هیئت مدیره استاندارد حسابداری مالی (GAAP) ارائه دهند.

تلفیق در امور مالی به چه معناست ؟

تلفیق شامل گرفتن چندین حساب یا مشاغل و ترکیب اطلاعات به صورت واحد است. در حسابداری مالی ، صورتهای مالی تلفیقی ، به جای جایگاه مستقل یک شرکت ، نگرش کاملی از وضعیت مالی شرکت مادر یا شرکتهای تابعه ارائه می دهد. در حسابداری تلفیقی ، اطلاعات یک شرکت مادر و شرکتهای تابعه آن طوری بررسی می شود که گویا از یک نهاد واحد تهیه شده است. دارایی های انباشته از مشاغل و همچنین هر گونه درآمد یا هزینه ای در ترازنامه شرکت مادر ثبت می شود. این اطلاعات همچنین در صورت وضعیت درآمد شرکت مادر گزارش شده است.

صورتهای مالی تلفیقی هنگامی مورد استفاده قرار می گیرند که شرکت مادر با کنترل بیش از 50٪ مشاغل فرعی ، سهم اکثریت سهام را داشته باشد. اگر یک شرکت مادر کمتر از 20 درصد سهام داشته باشد ، باید از روش حسابداری سهام استفاده کند.

ادغام مشاغل

در تجارت ، ادغام وقتی اتفاق می افتد که دو یا چند شغل برای تشکیل یک واحد جدید با انتظار افزایش سهم بازار و سودآوری و سود حاصل از ترکیب استعداد ، تخصص صنعت یا فناوری ، ترکیب می شوند. ادغام می‌تواند منجر به ایجاد یک شرکت تجاری کاملاً جدید یا یک شرکت تابعه شود. این رویکرد ممکن است شرکتهای رقیب را به یک تجارت مشارکتی ترکیب کند.

فواید تلفیق سازمان ها و مشاغل

  • حذف هزینه های تکراری.
  • هماهنگی تولیدات شرکت ها.
  • افزایش بهره وری.
  • افزایش امنیت تجارت.
  • استفاده از وجوه مازاد.
  • کاهش هزینه و افزایش اعتبارات.

 

الزام و ضرورت صورت‌های مالی تلفیقی

ضرورت های حسابداری تلفیقی را در تصویر زیر برای شما گردآوری کرده ایم. برای تهیه صورت‌های مالی تلفیقی، اقلام مشابه صورت‌های مالی واحد تجاری اصلی و واحدهای تجاری فرعی مشمول تلفیق پس از انجام تعدیلات با یکدیگر جمع می‌شود.

ضروریات حسابداری تلفیقی

ضروریات حسابداری تلفیقی

سهم اقلیت در صورت های تلفیقی

نحوه محاسبه سهم اقلیت از خالص دارایی‌ها به این شرح است:

طبق استاندارد حسابداری شماره ۱۸، سهم قابل انتساب به اقلیت از خالص دارایی‌های واحد تجاری فرعی باید متناسب با سهم آنان از مبلغ دفتری خالص دارایی‌های واحد تجاری فرعی پیش از تحصیل به ‌علاوه سهم آنان از تغییرات در حقوق صاحبان سرمایه از تاریخ تحصیل واحد تجاری به ‌بعد محاسبه شود.

در استانداردهای بین‌المللی حسابداری، برای محاسبه سهم اقلیت از خالص دارایی‌ها، علاوه بر روش پذیرفته شده در استاندارد حسابداری شماره ۱۸، روش «ارزش منصفانه» نیز پذیرفته شده است؛ یعنی می‌توان سهم اقلیت را بر اساس ارزش منصفانه دارایی‌های قابل شناسایی پس از کسر ارزش منصفانه بدهی‌های قابل شناسایی محاسبه کرد.

بر اساس استاندارد حسابداری انگلستان، سهم اقلیت در تاریخ ترکیب بر اساس ارزش منصفانه محاسبه می‌شود اما طبق استانداردهای حسابداری آمریکا، محاسبه سهم اقلیت بر اساس بهای تمام شده، پذیرفته شده است.

دوره‌های زمانی صورت های تلفیقی

دوره های حسابداری تلفیقی به منظور ایجاد هماهنگی بین واحد ها یتجاری صورت میگیرد.‌حساب‌هایی که در یک زمان مشابه‌ باشند نسبت به صورت‌های مالی تلفیقی که در بازه‌های زمانی متفاوت هستند برای سازمان‌ها بهتر هستند. زیرا تفاوت زمانی باعث می‌شود امکان مقایسه کردن صورت‌های مالی وجود نداشته باشد.

اگر تاریخ ها یکی نباشند، واحدهای اقتصادی فرعی باید در تاریخ صورت‌های مالی واحد‌های اقتصادی اصلی، برای ایجاد صورت‌حساب‌های تلفیقی اقدام کنند. اگر امکان این کار نیز وجود نداشته باشد، می‌توان از صورت‌های مالی واحدهای اقتصادی فرعی، برای آخرین سال مالی آن‌ها استفاده کرد. به شرطی که پایان سال مالی واحد تجاری فرعی از سه ماه قبل از پایان سال مالی واحد اقتصادی اصلی بیشتر نباشد.

طبق این شرایط برای محاسبه هر رویداد در بازه زمانی که گفته شد و تاثیرات آن بر صورت‌های مالی تلفیقی، باید تعدیلات لازم انجام شود. در این مورد نیز استانداردهای حسابداری ایران، بین‌المللی، آمریکا و انگلستان رویه‌های مشابهی دارند. ( consolidate )

فرآیند حسابداری تلفیقی

مراحل زیر جریان فرآیند حسابداری تلفیقی را مستند می کند:

ثبت وام های بین شرکت در حسابداری تلفیقی

اگر شرکت مادر در حال ادغام مانده نقدی شرکتهای تابعه خود در یک حساب سرمایه گذاری بوده است ، وام های بین شرکتهای زیرمجموعه را به شرکت مادر ضبط کنید . همچنین یک تخصیص درآمد سود را برای سود حاصل از سرمایه گذاریهای تلفیقی از شرکت مادر در شرکتهای تابعه ضبط کنید .

سربار شرکت را شارژ کنید

اگر شرکت مادر هزینه های سربار خود را به شرکت های تابعه اختصاص می دهد ، میزان تخصیص را محاسبه کرده و آن را به شرکتهای فرعی مختلف شارژ کنید.
مبلغ قابل پرداخت اگر شرکت مادر عملیاتی را برای پرداخت هزینه های تلفیقی انجام می دهد ، بررسی کنید که تمام حساب های قابل پرداخت ثبت شده در این دوره به طور مناسب به شرکت های مختلف فرعی پرداخت شده است.

هزینه های حقوق و دستمزد را شارژ کنید

اگر شرکت مادر از یک سیستم پرداخت مشترک برای پرداخت کلیه کارمندان در سراسر شرکت استفاده کرده است ، اطمینان حاصل کنید که تخصیص صحیح هزینه های حقوق و دستمزد برای همه شرکت های تابعه انجام شده است. ورودی های تنظیم کامل در سطوح زیرمجموعه و شرکتها ، هرگونه ورود تنظیم کننده مورد نیاز برای ثبت صحیح معاملات و درآمد و هزینه را در دوره صحیح ضبط کنید.
مانده های حساب دارایی ، بدهی و حساب سهام را بررسی کنید . تأیید کنید که محتوای کلیه حسابهای دارایی ، بدهی و حقوق صاحبان سهام برای شرکتهای تابعه و والدین شرکت صحیح است و در صورت لزوم تنظیم شود.

صورتهای مالی فرعی را در حسابداری تلفیقی مرور کنید

صورتهای مالی را برای هر شرکت تابعه چاپ و بررسی کنید ، و مواردی را که به نظر غیر عادی یا نادرست است بررسی کنید. تنظیمات را در صورت لزوم انجام دهید.
معاملات بین شرکت را از بین ببرید. در صورت انجام معاملات بین شرکت ها ، آنها را در سطح شرکت مادر معکوس کنید تا اثرات آنها را از صورتهای مالی تلفیقی حذف کنید .

صورتهای مالی والدین را در حسابداری تلفیقی مرور کنید

صورتهای مالی را برای شرکت مادر چاپ و بررسی کنید و مواردی را که به نظر غیر عادی یا نادرست است بررسی کنید. تنظیمات را در صورت لزوم انجام دهید.
ثبت بدهی مالیات بر درآمد . اگر شرکت سود کسب کرده است ، یک بدهی مالیات بر درآمد را ثبت کنید . ممکن است انجام این کار در سطح زیر مجموعه نیز ضروری باشد.

کتابهای فرعی را ببندید

بسته به نوع نرم افزار حسابداری در حال استفاده ، ممکن است دسترسی به سوابق مالی هر شرکت فرعی و پرچم آنها به صورت بسته ضروری باشد. این مانع از بسته شدن هرگونه معاملات اضافی در دوره حسابداری می شود.نزدیک کتابهای شرکت مادر باشید. دوره حسابداری شرکت مادر را به عنوان بسته پرچم گذاری کنید تا در دوره بسته شدن حسابداری هیچگونه تراکنش اضافی گزارش نشود.
صورتهای مالی صادر کنید صورتهای مالی شرکت مادر را چاپ و توزیع کنید.

 

ویژگی های حسابداری تلفیقی چیست؟

ردیفویژگی
1از ترکیب و به هم پیوستن واحد های تجاری ایجاد می شود.
2باعث گسترش کارایی واحد تجاری می شود.
3باید گزارشگری مالی بیش از دو تا از شرکت‌های گروه با یکدیگر ترکیب شود.
4رویه‌های تلفیق، بیشتر برای ایجاد صورت‌های مالی به کار گرفته می‌شوند که تمامی شرکت‌های گروه همانند یک شرکت یگانه به نظر برسند.
5این فرآیند بیشتر بر مفهوم شخصیت یگانه تاکید می‌نماید و بر درصد مالکیت تاکیدی ندارد.

 



instagram bilanmehr

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری علامتگذاری شده است *

ارسال نظر