شکایت از کارفرما

شکایت از کارفرما در اداره کار و امور اجتماعی یکی از سوالاتی است که ذهن کارگران را به خود مشغول کرده. زمانی که یک کارفرما حقوق قانونی کارگر خود را زیر پای می‌گذارد ، سوال برای کارگران پیش می‌آید که چگونه از کارفرما بابت حقوق شکایت کنیم ؟ یا سوالاتی از جمله سوالات کارگران که در این مقاله پاسخ آن را خواهیم داد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

شکایت از کارفرما بدون قرارداد چگونه است؟ شکایت بابت بیمه چگونه است؟ اعتراض برای رد نکردن بیمه چگونه است؟ کارفرما از من سفته گرفته است چه کار کنم ؟ کارگری هستم که اخراج شده ام چه کار باید کرد؟  و در نهایت مدارک لازم برای شکایت چیست؟

به شما پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مقاله جدول حداقل حقوق و دستمزد سال 99 را مطالعه کنید. اینگونه بهتر از حقوق خود مطلع می‌گردد. 

شکایت از کارفرما بدون قرارداد امکان پذیر است؟

یکی از سوالات رایج این است که اگر با کارفرمای خود قرارداد نداشته باشیم آیا می‌توان از او بابت حقوق ضایع شده خود شکایت کنیم ؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم احقاق حقوق یک کارگر در زمانی که قرارداد نداشته باشد کمی دشوار تر است.

قراردادهای مربوط به قانون کار در صورت کتبی بودن باید در فرم مخصوصی باشد که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چارچوب قوانین و مقررات تهیه می‌شود و در اختیار طرفین قرار می‌گیرد.

زمانی که یک کارمند قرارداد کار کتبی نداشته باشد ، اصطلاحا قرارداد شفاهی دارد. اما باید بتواند قرارداد شفاهی خود را به اثبات برساند. برای این کار می‌تواند از شهادت سایر کارمندان استفاده کند. همچنین می‌تواند پرینت بانکی خود را که نشان دهنده پرداخت های حقوقش بوده به مراجع قانونی تحویل دهد.

شکایت از کارفرما بابت بیمه

شکایت از کارفرما بابت بیمه

شکایت از کارفرما بابت بیمه زمانی صورت میگیرد که کارفرما بیمه کارگر را رد نکرده باشد. از زمانی که یک کارمند در یک محلی آغاز به فعالیت می‌کند ، کارفرما موظف است تا پایان هر ماه بیمه آن شخص را رد نماید. هر فردی که به هر عنوانی باب انجام کاری مزد دریافت میکند ، مشمول قانون تامین اجتماعی است. پس باید برای آن بیمه صادر گردد حتی اگر این زمان انجام کار کوتاه باشد. نکته ای که وجود دارد این است که طبق قانون کارگران خود به خود بیمه هستند و در واقع این وظیفه کارفرماست که حق بیمه را بپردازد نه اینکه بخواهد کارگر را بیمه کند.

مطابق ماده 148 قانون کار و بند الف ماده 4 قانون تأمین اجتماعی کارفرما موظف است کارگر را بیمه نماید.

 قانون کار این تکلیف را بر  عهده کارفرما قرار داده است تا کارگر خود را نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه نماید.

در نتیجه این تکلیف است و کارفرما حتی در صورت رضایت کارگر نیز، مکلف است کارگران خود را بیمه نماید.

بدست آوردن سابقه بیمه برای شکایت از کارفرما

ابتدا برای اینکه از سابقه بیمه خود مطلع شوید باید احراز سابقه بیمه بکنید. اینگونه متوجه خواهید شد که کارفرما شما را بیمه کرده است یا خیر.

مراحل احراز سوابق بیمه :

ابتدا به واحد نامنویسی شعبه بیمه مراجعه می‌کنید. باید به شعبه ای مراجعه کنید که کارگاه شما در محدوده آن شعبه باشد. سپس درخواست سابقه بیمه میدهید. و در نهایت فرم های مربوطه را پر میکنید.

مدارک مورد نیاز جهت ادعای سابقه شغلی افراد چیست؟

مجموعه مدارک شناسایی فرد بیمه شده که حق بیمه آن پرداخت نشده:

  1. اصل و کپی شناسنامه
  2. اصل و کپی کارت ملی
  3. اگر مدعی فوت شده باشد : اصل و کپی انحصار وراثت
  4. اگر مدعی بیمار باشد یا در موارد دیگر وکیل گرفته باشد :اصل و کپی وکالتنامه وکیل قانونی مدعی
  5. دفترچه بیمه ( در صورت داشتن)

مجموعه مدارک لازم برای شکایت از کارفرما که منجر به اثبات کار کردن کارمند در کارگاه مورد نظر می‌باشد:

حکم استخدام یا ارتقاء شغلی همچنین حکم تغییر سمت ( موارد اشاره شده باید تاریخ آن مربوط به دوره ادعای رد نشدن حق بیمه باشد)
لیست های حقوق کارگاه منضم به اظهار نامه مالیاتی که به تایید اداره دارایی مربوطه رسیده باشد.
دفاتر قانونی کارگاه و اسناد هزینه مربوطه
لیست های حقوق کارگاه
گواهی بانک ذیربط مبنی بر واریز حقوق ماهانه مدعی ( طبق لیستهای حقوق ارسالی به بانک مورد نظر)
فیش یا رسید حقوق یا چک بانکی
کارت افتتاح حساب بانکی
کارت های حضور و غیاب و  ورود و خروج و دفتر ثبت حضور و غیاب کارکنان کارگاه
کارت بهداشتی صادره از سوی اداره بهداشت محیط کار
معاینات پزشکی قبل از استخدام (موضوع ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعی)
سایر مدارک متقن
ارائه آراء صادره از سوی هیاتهای تشخیص و حل اختلاف ( شکایت از کارفرما مبنی بر عدم رعایت ماده ۱۴۸ ق. ک )
تذکر: در مواردی که فرد مدعی فاقد هر یک از مدارک فوق الذکر باشد ، می بایست مشخصات دقیق و نشانی تعدادی از همکاران خود در کارگاه مورد نظر را ارائه تا امکان بررسیهای لازم در اینخصوص فراهم شود.

آموزش شکایت از صاحب کار بابت بیمه

ابتدا باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نمایید. تا با ارائه کارت ملی خود ، احراز هویت کنید. بعد از آن یک نام کاربری و رمز به شما داده می‌شود که به وسیله آن می‌توانید وارد سامانه وزارت کار شوید

حال شما در این سامانه میتوانید شکایت خود را ثبت نمایید. توصیه میشود که از یک کارشناس کمک بگیرید تا متن درخواست خود را قانونی و صحیح بنویسید.

جریمه کارفرما برای پرداخت نکردن بیمه چیست؟

اولا باید تمامی بیمه کارمند را پرداخت نماید. در ثانی جریمه ای معادل 2 تا 10 برابر بیمه پرداخت نشده برای اون در نظر گرفته میشود.

نمونه دادخواست شکایت از کارفرما

نمونه دادخواست شکایت از کارفرما

برای دانلود نمونه دادخواست شکایت از کارفرما   بر روی لینک زیر کلیک کنید.

نمونه دادخواست شکایت از کارفرما word

نمونه دادخواست شکایت از کارفرما pdf

شکایت از کارفرما بابت حقوق

  1. برای شکایت از کارفرما بابت حقوق باید به اداره کار بروید. دقت کنید که به شعبه اداره کار مربوط به محل کار خود بروید. برای این کار هم می‌توانید از شعبه بیمه محل کار خود اطلاعات کسب کنید.
  2. حال به شعبه اداره بروید و یک نامه از آن جا برای شعبه بیمه گذار خود بگیرید.
  3. حال به شعبه بیمه گذار می‌روید و سوابق بیمه خود را جمع آوری می‌کنید.
  4. حال با وابق بیمه به اداره می‌روید و قسمت واحد ارجاع. به شما فرم دادخواست داده میشود که آن را پر می‌کنید.در این فرم اطلاعات شخصی و کاری خودتان را وارد می‌کنید. همچنین دادخواست خود را نیز وارد می‌کنید.
  5. اداره کار نامه ای به نام نامه سازش به شما می‌دهد. شما آن را به کارفرما میدهید. تا در جلسه سازش که تقریبا 2 هفته بعد برگزار می‌شود شرکت نماید.
  6. جلسه سازش در اداره کار انجام می‌شود. کارمند و کارفرما دلایل و مدارک خود را با توجه به دادخواست کارمند ابراز می‌کنند.
    یا به توافق میرسند و حقوق کارگر پرداخت میشود. یا کارفرما در جلسه حاضر نشده ، یا اینکه حاضر شده ولی به سازش نمی‌رسند که کار به جلسه تشخیص می‌رسد.
  7.  در جلسه تشخیص رای کارشناسان  به ۲ طرف ابلاغ می‌شود، اگر کارمند یا کارفرما اعتراضی داشته باشد و به توافق نرسند، کار به جلسه حل اختلاف پرونده کشیده میشود.

جلسه حل اختلاف آخرین جلسه ارائه شکایت در اداره کار است، دو طرف حاضر و مدارک و اسناد خود را در رابطه با پرونده مطرح می‌کنند. سپس رای نهایی صادر می‌شود.

شکایت از کارفرما بابت عیدی و سنوات

مقدار عیدی در سال 99 برابر ۳۸,۲۲۵,۴۰۰‬ ریال می‌باشد . مقدار سنوات نیز برابر ۲۶,۷۴۹,۷۹۰ ریال میباشد. توجه داشته باشید که این مقدار بر اساس حقوق هر سال محاسبه می‌گردد و در هر سال متفاوت است. ما قبلا در مقاله ای تحت عنوان جدول حقوق و دستمزد سال 99 تمامی حقوق یک کارمند در سال 99 را توضیح داده ایم. میتوانید با مطالعه آن از حقوق خود آگاهی پیدا کنید.

اما برای شکایت از کارفرما بابت عیدی و سنوات باید به شعبه اداره کار که در محدوده محل کار شماست مراجعه کنید. در آنجا یک دادخواست تنظیم و پرونده تشکیل میگردد. این پرونده در هیات تشخیص بررسی می‌شود. شما مدارک لازم مثل نوع پرداخت کارفرما ، پرینت های بانکی ، قرارداد و … را ارائه می‌کنید تا در نهایت رای صادر گردد و حقوق شما احیا شود.

شکایت از کارفرما بابت گرفتن سفته

گرفتن سفته از کارگر در شرایط مختلف دارای قوانین و تبصره های مختلفی است. اینکه سفته با چه عنوان یاز کارگر گرفته شود ؟ آیا رسید سفته به کارگر تحویل داده شده است؟ آیا مبلغ و شماره سفته در قرارداد ذکر شده است ؟ آیا سفته سفید امضا هست یا خیر ؟ مبلغ سفته چه قدر است ؟ و سایر موارد در شکایت شما موثر است. نکته ای که هست این است که به هیچ عنوان سفته سفید امضا تحویل صاحب کار ندهید.

برای اینکه بتوانید شکایتی صحیح و تابع قوانین تنظیم کنید ، باید با یک کارشناس این حوزه مشورت نمایید. اگر سوالی دارید می‌توانید در آخر همین مقاله در قسمت نظرات برای ما درج نمایید.

شکایت کارگر از کارفرما بابت اخراج

شکایت کارگر از کارفرما بابت اخراج

شکایت از کارفرما بابت اخراج زمانی امکان پذیر است که شما دارای قرارداد باشید. چه به صورت کتبی و چه به صورت شفاهی که حالت شفاهی نیاز به اثبات دارد. اما باید بدانید که قرارداد کتبی برای احقاق چنین حقوقی نیاز است.

آیا شکایت بابت اخراج امکان پذیر است؟

در صورتی که کارفرما به دلیل سهل انگاری کارمند قبلا به اون به صورت کتبی اخطار داده باشد. و با تکرار اشتباهات کارمند صبر کارفرما لبریز شود ، کارفرما میتواند با پرداخت حقوق باقی مانده و عیدی و سنوات کارمند را اخراج کند. حال اگر کارگر شکایتی داشته باشد با مراجعه به مراجع مربوطه دادخواست ارائه کرده و طرفین دلایل خود را ارائه میدهند. اگر ثابت گردد که حق با کارمند است ، صاحب امر حق اخراج کارگر را تا پایان قرارداد نخواهد داشت.

چگونه از کارفرما بابت اخراج شکایت کنیم ؟

برای شکایت از کارفرما کافی است حداکثر تا 30 روز پس از اخراج به هیات تشخیص روابط کارگر و کارفرما مراجعه کنید. و دلایل خود را برای آن ها شرح دهید. بررسی اعتبار صحبت ها و دلایل شما به عهده این هیئت می‌باشد. در نهایت اگر حق با کارگر باشد به کار خود برمیگردد . اگر حق با صاحب کار باشد حقوق و مزایای باقیمانده کارگر را پرداخت میکند و دیگر کارگر باید به دنبال شغل جدیدی باشد.

مدارک لازم برای شکایت از کارفرما

برای مشاهده مدارک لازم برای شکایت از کارفرما می‌توایند به صفحه زیر مراجعه نمایید:

مدارک شکایت از کارفرما

اگر برای شما سوالی پیش آمده است و یا موردی برای شما واضح نیست می‌توانید آن را برای ما کامنت کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود

49 دیدگاه

  1. سلام ببخشید من 7 ماه هست ک دارم تو ی شرکت خصوصی کار میکنم و دقیقا آخر ماه هفتم خودم اومدم بیرون.. ن بیمه ام کرده بودن و ن حقوقم رو درست وزارت کاری دادن…
    فقط 1 تومن ثابت دادن و 3% پورسانت..
    و موقعی ک خواستم بیام بیرونم بهشون گفتم با من تسویه کنید هم بابت سنوات و عیدی و بیمه و اینا
    گفتن.. ن…
    الانم هم پورسانتمو ندادن و هم تمام حق بیمه و اینارو…
    اگ شکایت کنم چقدر حدودا بهم داده میشه؟

    • سلام دوست عزیز . باید برید اداره کار و بر اساس قراردادتون مشخص میشه . نمیشه گفت چه قدر حدودی
      ولی حق بیمه ، سنوات ، عیدی و … به شما تعلق میگیره

  2. سلام و خسته نباشید
    پدر من چن سال پیش با کمیته امداد امام خمینی بعنوان آسفالت کار ب مدت ۱۷ سال همکاری کرده و کارشون این بوده ک از روی مزایده ک شرکت میکردن خانه مددجویان رو آسفالت و قیرگونی میکردن
    حالا بعد از گذشت چن سال پدرم میخواهد شکایت کند و از اون سال ب بعد هیچ گونه شغلی نداشتن و ندارن
    حال میتوانم کلیه مزایا و سنوات بخصوص بیمه ۱۷ سال رو طلب کنم و شکایت کنم
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

  3. بنده ۷سال دررستوران کارکردم بعدازدوسال کارکردن مرابیمه کرد۷۰درصدبیمه راازمن میگرفت عیدی سنوات هم نداده ۱۰ماهم ازبیمم بعدازبیمه شدن نریخته ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام وقت به خیر . بسیاری از حقوقو مزایای شما پرداخت نشده. اگر میتونید توافق کنید با کارفرما . اگر نه تشریف ببرید مراجع قانون(اداره کار)

  4. با سلام و خسته نباشید
    بنده درشرکتی از ۹۷/۸ الی ۹۹/۳ مشغول بودم و ارتقاء شغلی داشته ام بعد از یک سال و ثبت ارتقاء شغلی بنده انجام شده بود و حقوق ان را دریافت میکردم بعد از مدتی به دلایلی داخلی شرکت بنده را عدم تمدید قرارداد کرده و گفتند که بعد از سه ماه برای گرفتن سفته ها و سنوات و عیدی و ….باهاتون تماس میگیریم اما الان به ۷ ماه رسیدیم اما خبری ازشون نشده و اینکه تماس گرفتم و پیگیری حضوری کردم به انجام کار بنده فقط وعده و وعید میدهند وپشت گوش می اندازند و اینکه احتمالش هست که سفته های بنده رو به بانک سپرده و درخواست وام کنند برای شرکت؟
    می ترسم از سفته های من سواستفاده کنند.
    و اینکه در چه صورتی سفته را به اجراء میزارن آیا محدودیت زمانی داره یا اینکه تا زمانی که قرارداد داریم اینکار رو میکنن و یا بعد گذشت چه زمانی سفته کارساز نیست که کارفرما حقی بابت سفته نداره و یا اینکه باطل می‌باشد؟
    ممنون.

    • سلام برای گرفتن حقوقو و مزایا و عیدی و سنوات و … به اداره کار مراجعه کنید حتما
      اما درمورد سفته اینو بدونید که کارفرما فقط میتونه بابت حسن انجام کار سفته بگیره وگرنه غیر قانونی هست کارش.
      شما اگر از طریق همون اداره کار اقدام کنید بحث سفته را هم پیگیری میکنید و قانونا کارفرما را موظف میکنن که سفته را هم بهتون برگردونن

  5. سلام وقتتون بخیر
    من هفت ماه در یه شرکت خصوصی کارمیکنم روز مصاحبه به صورت شفاهی مدیرشرکت گفتن حقوق و مزایا اداره کاری هست و حق مسئولیت دارید و نهایتا از ماه دوم بیمه میشید. بیمه از ماه چهارم ردکردن حق مسئولیت ندادن و چهارماه اول حق مسکن رو نصف دادن.مرخصی روهم از حقوق کم میکنن که بعدا با سنوات پرداخت کنن.سنوات رو هم دو سال یه بار پرداخت میکنه.آیا درصورت اخراج میتونم بابت بیمه سه ماه اول و حق مسئولیت و مرخصی هایی که کم کردن و عیدی و سنواتم شکایت کنم.درصورت بیرون آمدن اختیاری از کار چطور؟آیا این موارد که ذکرشد تعلق میگیره؟

    • سلام برای موارد ذکر شده بله میتونید. البته به جز حق مسئولیت . باید در قرارداد کتبیتون قید میشده. طبق قانون کسی نمیتونه کمتر از شرایط اداره کار بهتون حقوق و مزایا بده . اما بیشتر از اداره کار هم در صورتی میتونید بگیرید که توی قراردادتون اون حقوق و مزایا را داشته باشید.
      بیرون اومدن اختیاری اگر منظورتون ترک کار هست؟
      یا استعفا دادن و توافق با آن ؟
      این مورد را از اداره کار پیگیری کنید. قاعدتا باید بهتون عیدی و سنوات و … را بدن.

  6. با سلام و احترام
    من در شرکتی مشغول به کار می باشم که متاسفانه حقوق ۸ ماه اخبر را پرداخت نکرده، قرارداد ما شعاهی بوده و تنها سند من در این خصوص لیست بیمه اداره کار است که مبلغ بیمه واریزی خیلی کمتر از مقدار توافق شده است، آیا شانسی برای رسیدن به حق و حقوم وجود دارد .با سپاس

  7. سلام من ۸ سال دریکی از سوپر مارکت بیرون شهر کار میکنم هروقت اسم بیمه اوردم گ۴ت بیمت میکنم کارمم دوازه ساعت بود از ۸ تا ۸شب هروقتم حقوق میخواستم خورده خورده بهم میداد نه عید بهم داد نه سنوات هروقتم گفتیم میگفتم همه باهم بهت میدم تا الانم هیچ قراردادی نداشتیم شفا هن بوده الانم از هرکسی میپرسم میگه چون هر هفته بهت کم کم حقوق داده شما روز مزد میشید وبیمه تلق نمیگیره من باید چی کار کنم الان

    • سلام دوست عزیز .
      اشتباه بهتون گفتن و گمراهتون کردن
      کمترین حقوق و مزایای که در کشور میتونه پرداخت بشه حقوق اداره کار و مزایای اداره کار هست.
      هیچکس حق نداره کمتر از قانون اداره کار پرداخت کنه بهتون. شما هم باید بیمه بشید. هم حقوقتون حداقل اداره کار باشه. هم بهتون اضافه کاری تعلق میگیره
      هم عیدی و سنوات بهتون تعلق میگیره
      این مواردی که گفتم همه و همه کمترین حق شماست طبق قانون و کسی نمیتونه بهتون نده
      داشتن قرارداد شفاهی حتما لازم نیست
      تشریف ببرید اداره کار. اونجا میتونید طرح شکایت کنید. مدارک لازم را بهتون میدن. راهنماییتون میکنن. و در نهایت به حقتون میرسید.

  8. سلام وقت بخیر من ۴ ساله در یک فست فود صندوق دارم و علاوه بر کار خودم چندین کار دیگه هم کمکشان ور طول شب انجام میدادم ب خاطر کمبود نیرو الان خواستار حق بیمه ۴ سال خودم شدم و تفاوت حقوقم نسبت ب اداره کار و عیدی و ثنوات
    ولی قرار داد شفاهی هست کتبی چیزی ندارم برای اداره کار جز پرینت بانکی چه مدارک دیگه ای لازمه برای اثباتش و چقدر تقریبا صابکارم رو جریمه میکنن

    • سلام وقت به خیر
      اگر طبق قانون کار بخواهید عمل کنید اینکه شما چند کار همزمان انجام بدید ملاک نیست و فقط ساعت کاری را در نظر میگیرن.
      شما به اداره کار که رجوع کنید بهتون میگن علاوه بر پرینت بانکی چه مدارکی لازمه. همیشه وجود قرارداد کتبی لازم نیست.
      بحث جریمه هم خیلی چیزا بستگی داره که در اداره کار تصمیم میگیرن. موفق باشید.

  9. سلام وقتتون بخیر
    بنده 17 ماه در شرکت خصوصی مشغول بودم که 7 ماه از بیمه من رد نشده ولی از من امضا گرفتند که بیمه را من گرفته ام قرارداد بین من و کارفرما در اوایل شفاهی بود
    در شهریور امسال قرارداد کتبی بین ما به مدت 6 ماه یعنی تا آخر اسفند امسال امضا شد که کارفرما برای جبران اون 7 ماه که بیمه نکرده بود بعد از پایان قرارداد ( آخر اسفندهست) موظف شد درصورت عدم ادامه همکاری به مدت 7 ماه باید این بیمه نکردن من رو جبران کند(داخل قرار داد هم قید شده) ولی تا آبان این قرارداد بیشتر دوام نیاوردوبه دلیل شرایط کرونا بیکارشدم و من که قانونا کمتر از 12 ماه سابقه دارم نمیتونم در خواست بیمه بیکاری کنم کارفرما گفت این 7 ماه از الان شروع میشه ولی الان بیمه ماه اول من رو نریخته الان با توجه به این که اون اوایل قرارداد هم نداشتم و فیش حقوق واریزی از کارت خانوم کارفرما بودواز من امضا گرفتند که بیمه را من گرفته ام چطور میتونم اقدام کنم ؟درضمن اون 7 ماه جبرانی که تو قرار داد ثبت شده هم کمک میکنه ؟(در ضمن در چت های واتساپ خودشون مکرر گفتند که موظف هستند حق بیمه جبرانی بعد از رفتن من رو بریزند.)

    • سلام بله
      راه های مختلفی برای اثبات ادعای شما وجود داره
      راحت میتونید برید اداره کار و اونجا مراحل طرح شکایت را بهتون میگن
      از طریق اداره کار اقدام کنید ان شاءالله نتیجیه میگیرید.

  10. سلام وقت بخیر
    من از خرداد سال93 تا اول خرداد 98 در یکی از سرای محله های شهرداری(زیر مجموعه اداره فرهنگی اجتماعی) کار میکردم به عنوان حسابدار و مسئول پذیرش.
    متاسفانه هیچگونه حقوق و مزایا طبق قانون کار دریافت نکردم. بیمه هم نبودیم در طی این چند سال.در آخر هر ماه حقوق به صورت وجه نقد بهمون پرداخت میشد و ازمون رسید میگرفتن داخل رسید مینوشتن حق الزحمه کارکرد مثلاٌ برج 4 به صورت پاره وقت طبق توافق. و ما هم امضا میکردیم.در طی این چند سال چند سری فقط پول به حسابمون واریز کردن.
    میخواستم بدونم من الان میتونم برم اداره کار و شکایت کنم؟
    مدارک هیچی دستم نیست فقط چندتا کپی رسید حقوق که امضا کردم دارم.
    و اینکه سال 93 تا 94 یه محله دیگه کار کردم که متاسفانه رسید اون یکسال رو ندارم

    • سلام بله میتونید . مرجلعه کنید اداره کار اونجا راهنماییتون میکنن . داشتن قرارداد کتبی ، یا داشتن فیش واریزی حتما لازم نیست . راه های دیگری هم برای اثبات ادعای شما و گرفتن حقوقتون وجود داره . در اداره کار راهنماییتون میکنن

    • سلام وقت بخیر
      بنده از سال 95 تو یه شرکت کار می‌کردم
      قرار بود بعد از 6 ماه بیمه بشم
      که هی به دلایلی از جانب کار فرما به امروز و فردا موکول شد چند بار گوشزد کردم ولی تاثیری نداشت از یه طرف هم به خاطر اینکه شغلی نداشتم مجبور شدم بمونم و هر بار مامور بیمه میومد منو مجبور میکردن پنهان بشم
      بهر صورت تا امسال که بهشون گفتم یا بیمه کنید و اداره کار حقوق بهم بدی یا دنبال نیرو باشین
      که گفتن اخراجی و از طرف شرکت قابل پذیرش نیست با اینکه من قرار داد ندارم
      امکانش هست شکایت کنم
      و به حق و حقوق این سه سال برسم

  11. با سلام و خسته نباشید
    من حدود ۲ سال و ماه در یک کارخانه قسمت فروش فروشگاهی کار میکردم اما حقوق ثابت و بیمه بهم نمیداد
    هر وقت هم می گفتم می گفتن درس میکنیم و نمی صرفه و فلان الان هم خیلی وقته حدود ۸ ماه حقوقم رو ندادن و گفتن دیگه کار نکنم قبلا هم نه عیدی نه حقوق ثابت و حدود یک تومن حقوق میدادن الان باید چیکار کنم .یک چک ضمانت هم دارم ۲۵ تومن که با اون منو تهدید میکنن

    • سلام و وقت به خیر
      دوست عزیز کارفرما هیچ اقدامی علیه شما بابت چک ضمانت نمیتواند انجام دهد.
      خیالتون راحت
      شما تشریف میبرید اداره کار اونجا مدارک لازک را بهتون میگن و اقدامات لازم را انجام میدید و تمامی حقوق ، مزایایا ، عیدی سنوات و … را تا ریال آخر برای شما محاسبه میکنن
      و کارفرما را ملزم به پرداخت میکنن

  12. سلام بنده ازسال ۸۲بعنوان آتشنشان ومقنی درآتشنشانی مشقول به کار شدم ولی متاسفانه کارفرماحکم کارگزینی من را بعنوان کارگر خدمات شهری زده است، وخودکارفرما نیز تائید میکنه ولی بیمه قبول نمیکند و اعلام میکند هرچیزی که در پرونده پرسنلی شما میباشدقبول میکنم دوسالی که زده خدمات شهری جزء مشاغل سخت نیست لطفاراهنمایی کنید ممنون میشم

  13. سلام.خسته نبتشید
    من از ابتدای سال ۹۶ تا آخر اسفند ۹۸در یک شرکت پیمانکاری که پروژه های اجرایی شرکت گاز رو انجام میداد مشغول بودم.بعنوان مسئول خرید و نمایندکالایی که کارهای اداری رو هم انجام میدادم بجز خودم سواری شخصی خودمم در اختیار شرکت بود.که با ماشین به من سال ۹۶یک ونیم میلیون سال ۹۷یک وهفتصد وسال ۹۸یکونهصد حقوق میداد عیدی هم هر سال یکونیم داده وآخر سال یک کاغذ ازم امضا گرفت که کلآ تسویه کردیم.حالا میشه لطف کنید بگید من میتونم سنوات و باوالتفاوت عیدی و حق مرخصی رو بگیرم.قرارداد کتبی نداریم.و اینکه شرکت میتونه ادعا کنه حقوقی که دادم چون یه مقدار بیشتر از حداقل حقوقه همون سنوات و عیدی هست.
    ممنون

  14. باسلام
    من در شرکت خصوصی کار میکردم که در اون کارگاه از ناحیه زانو آسیب دیدم حالا با اینکه شرکت هزینه های درمان رو تقبل کرد و بعد چند وقت تسویه کردم به درخواست شرکت. حالا بعد از ۶ ماه هنوز پام ایراد داره الان سوال بنده اینه آیا میشه از شرکت بابت آسیب وارده شکایت کرد یا نه؟اگه میشه ممنونم میشم راهنمایی کنین

  15. سلام وقت بخیر .من از سال 93 تا 98 در زیر مجموعه شرکت های پیمانکاری شرکت برق کار میکنم تا الان نه بیمه برام رد کردن نه سنوات پاداش عیدی حق مسکن و ایاب ذهاب .با توجه به سند واریزی بانکی و نامه اشتغال به کار و استشهاد همکاران می توانم از طریق اداره کار مطالباتم را دریافت کنم با تشکر از شما

    • سلام و درود
      بله صد در صد
      شما مراجعه کنید به اداره کار و تمامی مداراک بالا را تحویل میدید و طرح شکایت میکنید.

  16. سلام خداقوت
    من از ۵شهریور 98تا به اکنون در شرکت خصوصی مشغول به کارم متاسفانه بیمه من سال 98رد نشده و سال 99 فقط ماه اردیبهشت و خرداد و مرداد و شهریور رد شده و حقوقم کمتر از وزارت کار 1800تومان و نصف پول بیمه رو معادل 344560 تومان از بنده کسر کرده الان به خاطر بیماریم و شرایط بیمه ام نمیخوام همکاری کنم آیا میتونم شکایت کنم بیمه هام رد کنه و بیمه بیکاری بگیرم لطفا راهنماییم کنید
    در ضمن من کمک حسابدار شرکتم واریز به حساب بنده میشد حقوق همه رو با حساب خودم جابه جا میکردم و شاهد هم چون دفتر در پاساژ بود همه منو میشناسن

    • سلام بله
      هم باید بیمه هاتون را رد کنن
      هم باید مابه تفاوت حقوقی که بهتون میدادن و حداقل اداره کار را حساب کنن و بهتون پرداخت کنن

      برای بیمه بیکاری هم میتونید پیگیری کنید
      شما تشریف ببرید اونجا سوال کنید. تمامی مدارک مورد نیاز را بهتون میگن که تحویل بدید و ان شاءاللخ حق و حقوقتونو بگیرید

  17. سلام.من در یک شرکتی کار میکردم به عنوان ویزیتور.کارفرما پایه حقوق مارو ۶ ماه نداد وبجای اون از پورسانت به جای پایه رد کرد.من میخوام ببینم اگر برم اداره کار میتونم به حقم برسم

    • سلام و درود
      بستگی به متن قراردادتون داره
      اگر قراردادتون دقیق تنظیم شده باشه بله
      شما مراجعه کنید به اداره کار و مدارک و قراردادتون را ببرید اونجا راهنماییتون میکنن

  18. سلام

    من 6 سال در یک شرکت خصوصی مشغولم شرکت بیمه منو رد میکنه ولی حقوق منو 100تا 200 تومن کمتر از از پایه اداره کار میده . هم چنین سنوات هم اصلا بمن نداده و عیدی هم معادل یک حقوق میده //// میخوام بدونم شکایت کنم اصلا به چیزی میرسم یا نه ؟؟

    • سلام بله صد در صد
      شما حقتون را خواهید گرفت
      ببینید شما حتی اگر قرارداد کتبی داشته باشد و امضا و اثر انگشت هم زده باشید که کمتر از اداره کار بگیرید ، این قرارداد ارزش قانونی ندارد
      چون طبق قانون هیچ کارفرمایی حق نداره کمتر از حقوق و مزایای اداره کار بهتون بده. هرجا که هرکسی مشغول کار باشه حداقلش اداره کار هست
      و بسته به مهارت و … هم بیشتر میشه
      در ضمن به شما پایه سنوات سالیانه هم تعلق میگیره.
      حقوق شما الان در هر ماه باید چیزی حدود 2 میلیون و 7000 هزار تومان باشه
      اگر فرزند داشته باشید بیشتر هم میشه
      بعلاوه سنوات ( با پایه سنوات فرق داره) بعلاوه عیدی و …
      رجوع کنید اداره کار و اونجا راهنماییتون میکنن

    • سلام من نماکارساختمان هستم یه نمای 5طبقه رو کنتراتی گرفتم طبق قرارداد گفته شده طبقه ب طبقه تسویه میکنم ولی الان 3طبقه کارکردم کارفرما پوله یه طبقه رو داده و بدحسابی میکنه امروز فردا میدم به دروغ میخام دیگه کارنکنم ایا چجوری حقم بگیرم

    • سلام و درود خدمت شما
      شما باید به مراجع حل اختلاف مراجعه کنید و طرح شکایت کنید.

  19. سلام من در مغازه ای مشغول کاربودم به مدت شش سال یعنی ازسال ٩٢تا آخر سال ٩٨ الان چیزی حدود هشت ماه از این داستا ن میگذره وبه محض اینکه از کارم بدلیل بیمه نشدن وحقوق وزارت کار ندادن وساعات کامل کاردن یعنی بجای هشت ساعت هرروز ١٢ساعت کارمیکردم وهیچ أضافه کاری سنوات وعیدی وپاداش نمیداد ازکارم بیرون آمدم وبه محض خروج از آنجا خودم جای دیگرکارپیدا کردم ومشغولم تا به امروز
    میخواستم بدونم من بعد از گذشت هشت ماه خروج از مغازه میتونم شکایت کنم وحق خودم وسابقه بیمه خودمو بگیرم
    واینکه صاحب مغازه هیچ قراردادی کتبی بامن ثبت نکرده
    میشه راهنماییم کنید

    • سلام بله میتونید حقتون را بگیرید.
      شما کافیه به اداره کار محل زندگیتون مراجعه کنید.
      اینکه کارفرما باهاتون قرارداد کتبی ننوشته مهم نیست. در اداره کار که برید راهنماییتون میکنن که چجوری اثبات کنید اونجا 8 سال کار کردید. برای مثال پرداختی های به حسابتون ، همسایه هایی که شاهد بودن و … همه سند هست.
      مراجعه کنید اداره کار ان شاءالله حقتون را از طریق راه قانونی دریافت میکنید.

  20. سلام
    من مدت ۲۰ روز تو یه شرکت به عنوان مسئول امور پشتیبانی و اداری مشغول بکار بودم که بصورت ناگهانی و بدون اخطار اخراج شدم. و تا پایان ۹۹/۰۹/۳۰ قرار داد داشتم.
    ایا میتونم شکایت کنم و اگر شکایت کنم چه اتفاقی میفته.
    ممنونم

    • سلام . بله میتونید
      شما باید به اداره کار مراجعه کنید. اونجا راهنماییتون میکنن. ابتدا حقوق و مزایای شما را از کارفرما مطالبه میکنن
      سپس کارفرما را مجبور میکنن که شما به محل کارتون بازگردید
      و در انتها اگر پس از پایان قرارداد ، شغلتون را از دست دادید میتونید برای بیمه بیکار ید رهمون اداره کار اقدام کنید
      موفق باشید

  21. با سلام و عرض ادب
    میخواستم بدونم چنانچه شرکتی که باهاش قرارداد داشتم و برام بیمه رد نکرده، الان منحل شده باشه و وجود خارجی نداشته باشه بازم امکان شکایت ازش وجود داره؟
    ممنون از لطفتون

  22. سلام من یه سوال دارم
    پدر من که ناشنوا هستند از سال شصت تا ۹۹ تو یه جایی کار کردن شش ماه در کارگاه و شش ماه کشاورزی و باغداری برای فردی ولی متاسفانه حدود بیست سال بیمه براش رد کردند ولی جند تا نکته هست
    اولا برای پدر من از زمانی که کار کردن هیچگونه سنوات و حق مسکن و پیان کار داده نشده
    دوما بیمه ایشان ناقص واریز شده
    و از طرفی چون معلول هستند حقوقشون دستی می دادند و خیلی کمتر از میزان مصوب یعنی یک سوم حقوق یک کارگر اینو رو هم بگم ‌که کارشم کامل و درست انجام میداده مثل یک شخص سالم و از لحاظ جسمانی مشکل نداره
    حال سوال من از شما ادمین عزیز اینه که چطور میتونم بابت این شس و چندی سال و حقوق کم و پرداخت نشدن سنوات و حق مسکن و عیدی و حق بیمه شکایت کنم؟
    ولی قراردادی ندارد و شفاهی است

    • سلام دوست عزیز قرارداد شفاهی هم خودش سند هست و نیاز نیست حتما کتبی باشه
      شما باید رجوع کنید به اداره کار محل زندکی خود
      اونجا راهنماییتون میکنن و راه های اثبات اینکه پدرتون در محل مورد نظر کار کرده را بهتون میگن
      شکایت تنظیم میکنید و اثبات میکنید پدرتون در محل مورد نظر شاغل بودند و ان شاءالله تمامی حق و حقوقتون را پس میگیرد.
      حتما مراجعه کنید به اداره کار

  23. سلام من به از سال ۹۰ تا سال ۹۶ در یک شرکت خصوصی مشغول بودم و کارفرما چند ماه بیمه منو رد میکرد و چند ماه بهونه میاورد که خدمت سربازی نرفتی نمیتونم بیمت کنم واز سال ۹۶ تا الان هر هفته یک روز به شرکت میروم برای کار اما نه قرارداد دارم با شرکت نه فیش حقوقی وعیدی و سنوات هم نمیداد،چیکار باید بکنم؟

    • سلام طبق قانون مشمولین نظام وظیفه تا زمانی که خدمت سربازی نرند ، نمیتونن طبق قوانین اداره کار استخدام بشن. برای همین کارفرمای شما نمیتونه استخدامتون کنه و طبق قانون کار بهتون حقوق و مزایا بده و گرنه جریمه میشه.
      اگر می‌خواهید حقوق و مزایای اداره کار را بگیرید باید سربازی برید.
      در واقع نیاز به کارت پایان خدمت دارید.
      این مورد را هم اضافه کنم که مساله توافقی هست. مثلا کارفرمایی میتونه باهاتون قرارداد پیمانکاری ببنده و به اصطلاح باتون پروژه ای کار کنه و هر چه قدر هم که دلش بخاد ( یعنی خیلی بیشتر از مبلغ اداره کار ) بهتون دستمزد بده. این دیگه بستگی داره چه قدر برای طرف مقابل مفید واقع بشید. اما اگر بخواهید کارفرما را با شرایط فعلی تحت فشار بذارید ، اصلا ایشون قانونا نباید شما را استخدام کنن. و بحث استخدام و مزایای اداره کار و حقوق اداره کار منتفی هست.

    • باسلام پدر من ۴۸سال سابقه بیمه تامین اجتماعی تو یه کارگاه تراشکاری دارد و در نهایت خودش رابازنشست کرد.صاحب کارگاه فوت شد و سنوات پدر من پرداخت نشد بعد از گذشت چند سال فرزندان صاحب کارگاه هیچ وجهی بابت سنوات پرداخت نکردن تا اینکه پدرم فوت شد و در حال حاضر نمیدانم باید چیکار کنم.لطفا راهنمایی کنید.با تشکر و سپاس

    • سلام و وقت به خیر

      لطفا مراجعه کنید به اداره کار. مدارک شناسایی خودتون و سوابق بیمه و هرمدرکی که دارید را همراه با خودتون ببرید.
      در اداره کار راهنماییتون میکنن که چجوری بابات این مورد شکایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری علامتگذاری شده است *

ارسال نظر