شکایت از کارفرما

شکایت از کارفرما در اداره کار و امور اجتماعی یکی از سوالاتی است که ذهن کارگران را به خود مشغول کرده. زمانی که یک کارفرما حقوق قانونی کارگر خود را زیر پای می‌گذارد ، سوال برای کارگران پیش می‌آید که چگونه از کارفرما بابت حقوق شکایت کنیم ؟ یا سوالاتی از جمله سوالات کارگران که در این مقاله پاسخ آن را خواهیم داد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

شکایت از کارفرما بدون قرارداد چگونه است؟ شکایت بابت بیمه چگونه است؟ اعتراض برای رد نکردن بیمه چگونه است؟ کارفرما از من سفته گرفته است چه کار کنم ؟ کارگری هستم که اخراج شده ام چه کار باید کرد؟  و در نهایت مدارک لازم برای شکایت چیست؟

به شما پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مقاله جدول حداقل حقوق و دستمزد سال 99 را مطالعه کنید. اینگونه بهتر از حقوق خود مطلع می‌گردد. 

شکایت از کارفرما بدون قرارداد امکان پذیر است؟

یکی از سوالات رایج این است که اگر با کارفرمای خود قرارداد نداشته باشیم آیا می‌توان از او بابت حقوق ضایع شده خود شکایت کنیم ؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم احقاق حقوق یک کارگر در زمانی که قرارداد نداشته باشد کمی دشوار تر است.

قراردادهای مربوط به قانون کار در صورت کتبی بودن باید در فرم مخصوصی باشد که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چارچوب قوانین و مقررات تهیه می‌شود و در اختیار طرفین قرار می‌گیرد.

زمانی که یک کارمند قرارداد کار کتبی نداشته باشد ، اصطلاحا قرارداد شفاهی دارد. اما باید بتواند قرارداد شفاهی خود را به اثبات برساند. برای این کار می‌تواند از شهادت سایر کارمندان استفاده کند. همچنین می‌تواند پرینت بانکی خود را که نشان دهنده پرداخت های حقوقش بوده به مراجع قانونی تحویل دهد.

شکایت از کارفرما بابت بیمه

شکایت از کارفرما بابت بیمه

شکایت از کارفرما بابت بیمه زمانی صورت میگیرد که کارفرما بیمه کارگر را رد نکرده باشد. از زمانی که یک کارمند در یک محلی آغاز به فعالیت می‌کند ، کارفرما موظف است تا پایان هر ماه بیمه آن شخص را رد نماید. هر فردی که به هر عنوانی باب انجام کاری مزد دریافت میکند ، مشمول قانون تامین اجتماعی است. پس باید برای آن بیمه صادر گردد حتی اگر این زمان انجام کار کوتاه باشد. نکته ای که وجود دارد این است که طبق قانون کارگران خود به خود بیمه هستند و در واقع این وظیفه کارفرماست که حق بیمه را بپردازد نه اینکه بخواهد کارگر را بیمه کند.

مطابق ماده 148 قانون کار و بند الف ماده 4 قانون تأمین اجتماعی کارفرما موظف است کارگر را بیمه نماید.

 قانون کار این تکلیف را بر  عهده کارفرما قرار داده است تا کارگر خود را نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه نماید.

در نتیجه این تکلیف است و کارفرما حتی در صورت رضایت کارگر نیز، مکلف است کارگران خود را بیمه نماید.

بدست آوردن سابقه بیمه برای شکایت از کارفرما

ابتدا برای اینکه از سابقه بیمه خود مطلع شوید باید احراز سابقه بیمه بکنید. اینگونه متوجه خواهید شد که کارفرما شما را بیمه کرده است یا خیر.

مراحل احراز سوابق بیمه :

ابتدا به واحد نامنویسی شعبه بیمه مراجعه می‌کنید. باید به شعبه ای مراجعه کنید که کارگاه شما در محدوده آن شعبه باشد. سپس درخواست سابقه بیمه میدهید. و در نهایت فرم های مربوطه را پر میکنید.

مدارک مورد نیاز جهت ادعای سابقه شغلی افراد چیست؟

مجموعه مدارک شناسایی فرد بیمه شده که حق بیمه آن پرداخت نشده:

  1. اصل و کپی شناسنامه
  2. اصل و کپی کارت ملی
  3. اگر مدعی فوت شده باشد : اصل و کپی انحصار وراثت
  4. اگر مدعی بیمار باشد یا در موارد دیگر وکیل گرفته باشد :اصل و کپی وکالتنامه وکیل قانونی مدعی
  5. دفترچه بیمه ( در صورت داشتن)

مجموعه مدارک لازم برای شکایت از کارفرما که منجر به اثبات کار کردن کارمند در کارگاه مورد نظر می‌باشد:

حکم استخدام یا ارتقاء شغلی همچنین حکم تغییر سمت ( موارد اشاره شده باید تاریخ آن مربوط به دوره ادعای رد نشدن حق بیمه باشد)
لیست های حقوق کارگاه منضم به اظهار نامه مالیاتی که به تایید اداره دارایی مربوطه رسیده باشد.
دفاتر قانونی کارگاه و اسناد هزینه مربوطه
لیست های حقوق کارگاه
گواهی بانک ذیربط مبنی بر واریز حقوق ماهانه مدعی ( طبق لیستهای حقوق ارسالی به بانک مورد نظر)
فیش یا رسید حقوق یا چک بانکی
کارت افتتاح حساب بانکی
کارت های حضور و غیاب و  ورود و خروج و دفتر ثبت حضور و غیاب کارکنان کارگاه
کارت بهداشتی صادره از سوی اداره بهداشت محیط کار
معاینات پزشکی قبل از استخدام (موضوع ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعی)
سایر مدارک متقن
ارائه آراء صادره از سوی هیاتهای تشخیص و حل اختلاف ( شکایت از کارفرما مبنی بر عدم رعایت ماده ۱۴۸ ق. ک )
تذکر: در مواردی که فرد مدعی فاقد هر یک از مدارک فوق الذکر باشد ، می بایست مشخصات دقیق و نشانی تعدادی از همکاران خود در کارگاه مورد نظر را ارائه تا امکان بررسیهای لازم در اینخصوص فراهم شود.

آموزش شکایت از صاحب کار بابت بیمه

ابتدا باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نمایید. تا با ارائه کارت ملی خود ، احراز هویت کنید. بعد از آن یک نام کاربری و رمز به شما داده می‌شود که به وسیله آن می‌توانید وارد سامانه وزارت کار شوید

حال شما در این سامانه میتوانید شکایت خود را ثبت نمایید. توصیه میشود که از یک کارشناس کمک بگیرید تا متن درخواست خود را قانونی و صحیح بنویسید.

جریمه کارفرما برای پرداخت نکردن بیمه چیست؟

اولا باید تمامی بیمه کارمند را پرداخت نماید. در ثانی جریمه ای معادل 2 تا 10 برابر بیمه پرداخت نشده برای اون در نظر گرفته میشود.

نمونه دادخواست شکایت از کارفرما

نمونه دادخواست شکایت از کارفرما

برای دانلود نمونه دادخواست شکایت از کارفرما   بر روی لینک زیر کلیک کنید.

نمونه دادخواست شکایت از کارفرما word

نمونه دادخواست شکایت از کارفرما pdf

شکایت از کارفرما بابت حقوق

  1. برای شکایت از کارفرما بابت حقوق باید به اداره کار بروید. دقت کنید که به شعبه اداره کار مربوط به محل کار خود بروید. برای این کار هم می‌توانید از شعبه بیمه محل کار خود اطلاعات کسب کنید.
  2. حال به شعبه اداره بروید و یک نامه از آن جا برای شعبه بیمه گذار خود بگیرید.
  3. حال به شعبه بیمه گذار می‌روید و سوابق بیمه خود را جمع آوری می‌کنید.
  4. حال با وابق بیمه به اداره می‌روید و قسمت واحد ارجاع. به شما فرم دادخواست داده میشود که آن را پر می‌کنید.در این فرم اطلاعات شخصی و کاری خودتان را وارد می‌کنید. همچنین دادخواست خود را نیز وارد می‌کنید.
  5. اداره کار نامه ای به نام نامه سازش به شما می‌دهد. شما آن را به کارفرما میدهید. تا در جلسه سازش که تقریبا 2 هفته بعد برگزار می‌شود شرکت نماید.
  6. جلسه سازش در اداره کار انجام می‌شود. کارمند و کارفرما دلایل و مدارک خود را با توجه به دادخواست کارمند ابراز می‌کنند.
    یا به توافق میرسند و حقوق کارگر پرداخت میشود. یا کارفرما در جلسه حاضر نشده ، یا اینکه حاضر شده ولی به سازش نمی‌رسند که کار به جلسه تشخیص می‌رسد.
  7.  در جلسه تشخیص رای کارشناسان  به ۲ طرف ابلاغ می‌شود، اگر کارمند یا کارفرما اعتراضی داشته باشد و به توافق نرسند، کار به جلسه حل اختلاف پرونده کشیده میشود.

جلسه حل اختلاف آخرین جلسه ارائه شکایت در اداره کار است، دو طرف حاضر و مدارک و اسناد خود را در رابطه با پرونده مطرح می‌کنند. سپس رای نهایی صادر می‌شود.

شکایت از کارفرما بابت عیدی و سنوات

مقدار عیدی در سال 99 برابر ۳۸,۲۲۵,۴۰۰‬ ریال می‌باشد . مقدار سنوات نیز برابر ۲۶,۷۴۹,۷۹۰ ریال میباشد. توجه داشته باشید که این مقدار بر اساس حقوق هر سال محاسبه می‌گردد و در هر سال متفاوت است. ما قبلا در مقاله ای تحت عنوان جدول حقوق و دستمزد سال 99 تمامی حقوق یک کارمند در سال 99 را توضیح داده ایم. میتوانید با مطالعه آن از حقوق خود آگاهی پیدا کنید.

اما برای شکایت از کارفرما بابت عیدی و سنوات باید به شعبه اداره کار که در محدوده محل کار شماست مراجعه کنید. در آنجا یک دادخواست تنظیم و پرونده تشکیل میگردد. این پرونده در هیات تشخیص بررسی می‌شود. شما مدارک لازم مثل نوع پرداخت کارفرما ، پرینت های بانکی ، قرارداد و … را ارائه می‌کنید تا در نهایت رای صادر گردد و حقوق شما احیا شود.

شکایت از کارفرما بابت گرفتن سفته

گرفتن سفته از کارگر در شرایط مختلف دارای قوانین و تبصره های مختلفی است. اینکه سفته با چه عنوان یاز کارگر گرفته شود ؟ آیا رسید سفته به کارگر تحویل داده شده است؟ آیا مبلغ و شماره سفته در قرارداد ذکر شده است ؟ آیا سفته سفید امضا هست یا خیر ؟ مبلغ سفته چه قدر است ؟ و سایر موارد در شکایت شما موثر است. نکته ای که هست این است که به هیچ عنوان سفته سفید امضا تحویل صاحب کار ندهید.

برای اینکه بتوانید شکایتی صحیح و تابع قوانین تنظیم کنید ، باید با یک کارشناس این حوزه مشورت نمایید. اگر سوالی دارید می‌توانید در آخر همین مقاله در قسمت نظرات برای ما درج نمایید.

شکایت کارگر از کارفرما بابت اخراج

شکایت کارگر از کارفرما بابت اخراج

شکایت از کارفرما بابت اخراج زمانی امکان پذیر است که شما دارای قرارداد باشید. چه به صورت کتبی و چه به صورت شفاهی که حالت شفاهی نیاز به اثبات دارد. اما باید بدانید که قرارداد کتبی برای احقاق چنین حقوقی نیاز است.

آیا شکایت بابت اخراج امکان پذیر است؟

در صورتی که کارفرما به دلیل سهل انگاری کارمند قبلا به اون به صورت کتبی اخطار داده باشد. و با تکرار اشتباهات کارمند صبر کارفرما لبریز شود ، کارفرما میتواند با پرداخت حقوق باقی مانده و عیدی و سنوات کارمند را اخراج کند. حال اگر کارگر شکایتی داشته باشد با مراجعه به مراجع مربوطه دادخواست ارائه کرده و طرفین دلایل خود را ارائه میدهند. اگر ثابت گردد که حق با کارمند است ، صاحب امر حق اخراج کارگر را تا پایان قرارداد نخواهد داشت.

چگونه از کارفرما بابت اخراج شکایت کنیم ؟

برای شکایت از کارفرما کافی است حداکثر تا 30 روز پس از اخراج به هیات تشخیص روابط کارگر و کارفرما مراجعه کنید. و دلایل خود را برای آن ها شرح دهید. بررسی اعتبار صحبت ها و دلایل شما به عهده این هیئت می‌باشد. در نهایت اگر حق با کارگر باشد به کار خود برمیگردد . اگر حق با صاحب کار باشد حقوق و مزایای باقیمانده کارگر را پرداخت میکند و دیگر کارگر باید به دنبال شغل جدیدی باشد.

مدارک لازم برای شکایت از کارفرما

برای مشاهده مدارک لازم برای شکایت از کارفرما می‌توایند به صفحه زیر مراجعه نمایید:

مدارک شکایت از کارفرما

اگر برای شما سوالی پیش آمده است و یا موردی برای شما واضح نیست می‌توانید آن را برای ما کامنت کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود



instagram bilanmehr

2 دیدگاه

  1. سلام من به از سال ۹۰ تا سال ۹۶ در یک شرکت خصوصی مشغول بودم و کارفرما چند ماه بیمه منو رد میکرد و چند ماه بهونه میاورد که خدمت سربازی نرفتی نمیتونم بیمت کنم واز سال ۹۶ تا الان هر هفته یک روز به شرکت میروم برای کار اما نه قرارداد دارم با شرکت نه فیش حقوقی وعیدی و سنوات هم نمیداد،چیکار باید بکنم؟

    • سلام طبق قانون مشمولین نظام وظیفه تا زمانی که خدمت سربازی نرند ، نمیتونن طبق قوانین اداره کار استخدام بشن. برای همین کارفرمای شما نمیتونه استخدامتون کنه و طبق قانون کار بهتون حقوق و مزایا بده و گرنه جریمه میشه.
      اگر می‌خواهید حقوق و مزایای اداره کار را بگیرید باید سربازی برید.
      در واقع نیاز به کارت پایان خدمت دارید.
      این مورد را هم اضافه کنم که مساله توافقی هست. مثلا کارفرمایی میتونه باهاتون قرارداد پیمانکاری ببنده و به اصطلاح باتون پروژه ای کار کنه و هر چه قدر هم که دلش بخاد ( یعنی خیلی بیشتر از مبلغ اداره کار ) بهتون دستمزد بده. این دیگه بستگی داره چه قدر برای طرف مقابل مفید واقع بشید. اما اگر بخواهید کارفرما را با شرایط فعلی تحت فشار بذارید ، اصلا ایشون قانونا نباید شما را استخدام کنن. و بحث استخدام و مزایای اداره کار و حقوق اداره کار منتفی هست.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری علامتگذاری شده است *

ارسال نظر