حذف علی الراس

حذف شیوه علی الراس از نظام مالیاتی و جایگزینی خود اظهاری موضوع بحث ما می‌باشد. هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور، جلوگیری از فرارهای مالیاتی و شناسایی راه‌های فرار از پرداخت مالیات مورد توجه دولت است. همچنین شناسایی گروه‌های جدید هدف و افزایش سهم مالیات از بودجه در سال‌های اخیر مورد نیزجزئ مواردی است که برای آن برنامه‌ریزی شده است. اعتقاد بر این است که در صورت هوشمند سازی نظام مالیاتی، ‌امکان فرارهای مالیاتی به حداقل خواهد رسید. از این طریق علاوه بر کسب درآمد غیر نفتی برای کشور، عدالت مالیاتی نیز اجرا خواهد شد. برای آگاهی از اظهارنامه سال ۹۹ کلیک کنید.

ضرورت اصلاح نظام مالیاتی چیست؟

ضرورت اصلاح نظام مالیاتی و همچنین تحول‌آفرینی در این بخش از اهمیت بسیاری برخوردار است. تحقق آنچه در دنیا با عنوان نظام مدرن و هوشمند مالیاتی شناخته ‌می‌شود، نیازمند انجام اقدامات بنیادین در نحوه مالیات ستانی و همچنین شیوه اجرای فرایندهای مالیاتی است. برای اطلاع از مشخصه‌های یک نظام مالیات ستانی هوشمند، باید از وضعیت مالیات ستانی سنتی کشور اطلاع کافی داشته داشت. شیوه وصول مالیات در ایران طی سالیان متمادی به روش علی‌الراس متکی بود، به نحوی است که طی آن ممیز مالیاتی در رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی نقش اساسی داشت. ‌به دلیل اینکه در این روش امکان دردست‌ داشتن اطلاعات روشن از فعالیت‌های اقتصادی ممکن نیست، بنابراین امکان تشخیص دقیق و عادلانه مالیات نیز امکان‌پذیر نیست. برای مطالعه ادامه مطلب با بیلان مهر همراه باشید ( بیلان مهر ارائه دهنده خدمات مالیاتی )

جایگزینی خود اظهاری به جای علی الراس چگونه است؟

بنابراین در این شیوه، همواره با نارضایتی مودیان مالیاتی مواجه هستیم. بنابراین حذف مالیات های علی الراس یکی از مشخصه های مهم دستیابی به نظام مالیاتی هوشمند است. براین اساس، سازمان امور مالیاتی کشور با فراهم کردن زیرساخت های لازم، طبق ماده ۹۷ قانون مالیات های مستقیم امکان حذف شیوه علی الراس از نظام مالیاتی را فراهم کرده است. و از عملکرد سال ۱۳۹۸ به بعد اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی بدون رسیدگی و برمبنای خوداظهاری پذیرفته می شود. براین اساس، از این پس مبنای تعیین درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی، اظهارنامه مالیاتی مودی است و پذیرش اظهارنامه مودیان مشروط بر تنظیم شفاف اطلاعات و رعایت قوانین و مقررات مربوط بوده و اظهارنامه ارائه شده توسط مودیان با بانک‎های اطلاعاتی مالیاتی که در اجرای مقررات مواد ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‎های مستقیم ایجاد شده و اطلاعات به دست آمده از سایر دستگاه ها و سازمان ها مطابقت داده خواهد شد.

پذیرش اظهارنامه مالیاتی بدون رسیدگی به چه صورت است؟

بنابراین، از عملکرد سال ۱۳۹۸ به بعد، اظهارنامه‎هایی که به صورت شفاف و با رعایت مقررات مربوط، تنظیم و در موعد مقرر(لغایت ۳۱ مرداد ماه هرسال) به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم شوند و اطلاعات ارائه شده توسط مودیان مطابق با بانک های اطلاعاتی مالیاتی باشد، اظهارنامه مالیاتی بدون رسیدگی مورد پذیرش قرار گرفته و برگ قطعی برای مودیان صادر خواهد شد. البته سازمان امور مالیاتی کشور طبق قانون می‎تواند تعدادی از اظهارنامه‎های مالیاتی دریافتی را بر اساس معیارها و شاخص‎های تعیین شده و یا به طور نمونه، انتخاب و برابر مقررات مورد رسیدگی قرار دهد. صاحبان محترم مشاغل نیز مکلفند اطلاعات مربوط به خرید و فروش و درآمد و هزینه خود را به صورت کامل در اظهارنامه مالیاتی منعکس نمایند; به نحوی‌که اظهارنامه تسلیمی با اطلاعات موجود در پایگاه‎های اطلاعاتی سازمان مطابقت داشته باشد. اما باید توجه داشت، مودیانی که اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت کامل و شفاف تسلیم نکنند، از مزایای خود اظهاری بهره مند نشده و مشمول جرایم مالیاتی مربوط به کتمان درآمد خواهند شد. لازم به ذکر است، طبق قانون، در صورتی که مودیان از ارائه اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی خودداری کنند، سازمان امور مالیاتی کشور با استناد به اطلاعات به دست آمده و بانک های اطلاعاتی، برای آنان اظهارنامه برآوردی صادر و ابلاغ می کند. اجرای دقیق ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم موجب افزایش کیفیت حسابرسی مالیاتی و همچنین کاهش فرایند زمان قطعیت پرونده های مالیاتی می شود. مالیات ستانی بر مبنای اطلاعات واقعی به دست آمده از بانک های اطلاعاتی، عملا نظام مالیاتی را به سمت شفافیت هر چه تمام تر، کاهش فرارهای مالیاتی و تحقق عدالت مالیاتی سوق می دهد.

منبع : حذف کامل شیوه علی الراس

 

۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری علامتگذاری شده است *

ارسال نظر