مالیات بر ارزش افزوده طلا

طلا یک کالای مصرفی نیست و تنها موردی که در طلا هنگام فروش از بین می رود اجرت ساخت آن بوده و اصل کالا قابل خرید است، بنابراین مالیات بر ارزش افزوده باید از اجرت ساخت محاسبه و اخذ شود. قانون مالیات بر ارزش افزوده از نیمه دوم سال ۸۹ به صنف طلا و جواهر ابلاغ و از اعضای این صنف خواسته شد که جهت ثبت نام اقدام و هر سه ماه یکبار اظهارنامه های خود را اعلام و ثبت نمایند.

طی روزهای اخیر خبر حذف مالیات بر ارزش افزوده در فضای مجازی منتشر شد و به خریداران تاکید می‌شد که هنگام خرید به این موضوع توجه داشته باشند.

حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا، مطالبه‌ای بود که پس  از ۱۰ سال از اجرای قانون مالیات برارزش افزوده و اعتراض فعالان و فروشندگان طلا و جواهر و موانع ایجاد شده بر سر تولید و فروش مصنوعات طلا مطرح شده بود. برای آگاهی از اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۰ به مقاله آن مراجعه کنید.

مالیات بر ارزش افزوده طلا تا قبل از قانون ۱۴۰۰

برای مثال اگر قیمت یک گرم طلای خام ۱۰۰۰۰۰۰ ریال و اجرت متوسط برای هر گرم کار ساخته شده ۱۵۰۰۰۰ ریال در نظر بگیریم مبلغ طلا و اجرت برای هر گرم ۱۱۵۰۰۰۰ ریال و به این مبلغ ۷% سود فروشنده نهایی (مغازه خرده فروشی) اضافه و در نهایت مبلغ هر گرم طلای ساخته شده با اجرت و سود مغازه دار ۱۲۳,۰۵۰۰ ریال خواهد بود. 

مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا حذف شد

در لایحه اصلاحیه‌ای که از سوی دولت به مجلس تقدیم شده بود، نرخ ۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده برای کارمزد و اجرت خرید و فروش طلا پیشنهاد شده بود اما در مصوبه نهایی نمایندگان، مالیات بر ارزش افزوده برای اجرت و کارمزد فروش طلا به ۹ درصد افزایش یافت و اصل طلا از مالیات بر ارزش افزوده معاف شد. 

آغاز اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا از ۱۲ دی ماه ۱۴۰۰

برای مردم و فروشندگان طلا ابهام ایجاد شده بود اما در قانون آمده که از فصل چهارم سال ۱۴۰۰ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده  اجرایی خواهد شد.

اجرای این قانون مشروط به این است که کلیه معاملات از سوی طلافروشان در سامانه مؤدیان مالیاتی به تفکیک اصل طلا و اجرت و دستمزد آن ثبت شود.

جرائم مالیات بر ارزش افزوده طلا

کتمان معامله ، بیش اظهاری مالیات و عوارض خرید یا کم اظهاری مالیات و عوارض فروش ،  ثبت معامله خود به نام غیر یا معامله غیر به نام خود ، استناد به اسناد صوری و هر عمل دیگری که به کم اظهاری مالیات یا استرداد غیر واقعی منجر شود.

موارد فوق جریمه ای معادل  دوبرابر مالیات و عوارض پرداخت نشده تا موعد مقرر در ماده ۴ این قانون و در صورت تکرار تخلف قبل از دو سال ، سه برابر مالیات پرداخت نشده دارد.

واردات و فروش شمش طلا از مالیات بر ارزش افزوده معاف شد

مسیحی با تاکید بر اینکه باید همه معاملات طلا به تفکیک اصل، اجرت و کارمزد در سامانه ثبت شود گفت: شمش طلا اعم از واردات و عرضه آن طبق قانون از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری علامتگذاری شده است *

ارسال نظر